hmsoft Creative Commons License 2015.11.19 0 0 424913

A német vasúthoz szokott ember egy ilyen balbál megoldás láttán csak a fejét fogja

A kályhás megoldás a következő, általános igényből keletkezett. Adott egy mozdony (vagy más jármű), amelyet el kell szállítani A vontatási telephelyről X járműjavítóba, egy tetszőleges, járműjavítói tevékenység elvégzése céljából. Az A-X távolság 5000 km. A járművet tehervonatba sorozzák, mert úgy olcsóbb a szállítás, és a tehervonatok közül is jellemzően nem gyorstehert fognak választani. Ebből következően a jármű több napig utazik, esetenként órákat, fél napokat ácsorogva egy-egy rendezőn, míg besorozzák a következő vonatba. Éjszaka a külső hőmérséklet akár -50 Celsius is lehet, de napközben is sok esetben lehet bőven fagypont alatti értékekre számítani. A jármű nincs üzembehelyezve, vagyis sem saját energiaellátással, sem külső energiaforrásra való csatlakoztatással nem oldható meg a fűtése. Ugyanakkor kísérőszemélyzetet kell biztosítani, mert egyrészt utasítás szerint kell, másrészt túl sokat utazik és túl nagy érték ahhoz, hogy "csak úgy" magára hagyják a járművet.

Szerintem a fenti követelményt kétféle módon tudod kielégíteni: a.) mindig biztosítasz egy autonóm képességekkel bíró hálókocsit a szállított járműhöz, b.) ideiglenesen ellátod a járművet valamilyen egységes, kvázi-mobil fűtőberendezéssel. Az egységes szó fontos, hiszen a fűtőberendezés fokozottan tűzveszélyes. Az a.) és a b.) megoldás közül az a.) határozottan drágább, ehhez képest nem ad értékelhető többletet. Tehát felesleges az alkalmazása. Marad a b.).

elég brutális megoldás. Szemmel láthatólag az volt a cél, hogy egy járművet minél nagyobb felületen, minél rövidebb (gyakorlatilag 0cm-es) úton megállítsunk.

Nem, nem ez a cél, hanem csak annyi, hogy állva tartsuk (rögzítsük megfutamodás ellen). Tárolóvágányokon a sínhez rögzíthető, "kézi" változatot használják. Olyan állomási vágányokon, amelyek többé-kevésbé rendszeresen, de nem állandóan (!) fogadnak be teherkocsi-csoportokat (nagyobbakat is) úgy, hogy a légfékkel való állvatartás nem jöhet szóba (túl hosszú az idő), a kocsik kézifékjeinek a használata pedig túl macerás, marad az UTSz. Saruval is lehet persze helyettesíteni, de pl. 9 ezer tonnát már nem tudsz üzembiztosan megfogni egy-két saruval. Ha rendszeresen kell ilyesmit tenned, akkor az lesz, hogy az állomásodnak az ilyen, kétfunkciós vágányaira előbb-utóbb telepítteted a berendezést.

hm

Előzmény: nazareth (424910)