Törölt nick Creative Commons License 2015.10.12 0 0 100828

Mint írtam, a gépet be kell állítani, hogy jól használható legyen. Gyárilag nincs nagyon beállítva, inkább csak összerakva van. Még a több milliós gépeket is be kell állítani, különben azok is szarul fognak működni. 

Nekem kb egy hétig tartott mire mindent be tudtam tökéletesre állítani. Az első amit nézni kell az a fűrészlap ütése. Minden fűrészlap üt, még a legdrágábbak is, csak azok jóval kevesebbet, Ezt csak mágneses mikrométerrel lehet igazán pontosan kimérni. A gépek tengelye is üt, tökéletes tengely nem létezik. Ha felrakod a fűrészlapot a tengelyre akkor a fűrészlap elforgatásával a tengelyen lehet olyan pozíciót találni aminél a legkisebb a fűrészlap ütése. Egy filctollal jelöld össze a tengelyt a fűrészlappal, majd sok lépésben elforgatva a fűrészlapot méregetni kell.  Célszerű például a fürészlapon 15 fokonként egy sorszámmal ellátott jelölést csinálni és minden jelölésnél csinálni egy mérést. Ha az eredményeket felírod, akkor hamar meg fogod találni azt a pozíciót ahol a legkevesebbet üt. Ha megvan akkor egy végleges összejelölés kell csinálni szesztollal a tengelyen és a fűrészlapon. A fűrészlap cserénél ezek után már csak a jelre kell állítani a lapot és jó is lesz. Természetesen minden fűrészlapot végig kell méregetni ha nagyon precíz akarsz lenni. Nekem az egyik lapom eléggé ütött, ezért maszkoló szalag darabkát ragasztottam a fűrészlap bal oldalára ahol a tengelyen lévő fix tányér van. 

 

A második vizsgálat a párhuzamosság vizsgálat, ki kell mérni, hogy a fűrészlap párhuzamosan fut e a gép asztalán lévő hornyokkal, illetve a hornyok párhuzamosak e egymással. A hornyok párhuzamosságán nem sokat lehet módosítani, maximum pár századot, de ahhoz igencsak meg kell bontani a gépet. Ki kell választani melyik asztallap horony fut jobban párhuzamosan a lappal, majd a másik asztallapot levéve a rögzítő csavaroknak lyukait odébb lehet reszelni tűreszelővel. Elvileg ezzel a módszerrel tökéletesre be tudod állítani a két horony párhuzamosságát, de baromi nagy meló. Csak akkor érdemes ezzel foglalkozni, ha 5 tized milliméternél nagyobb az eltérés a hornyok végei között.  

A lap párhuzamosságán is lehet állítani de ez két emberes munka, egyedül teljesen reménytelen beállítani. A gépet az oldalára kell fektetni, és a mechanika rögzítését fellazítva el lehet kicsit forgatni az egész mechanikát, de közben a másik embernek folyamatosan mérnie kell a lap párhuzamosságát a horonnyal. Egyedül nem tudsz alul is benyúlni és a fűrészlapnál mérni. A kezedből is kettő van csak, egyikkel forgatod és tartod, a másikkal meg fogod a kulcsot. Ehhez a művelethez célszerszám is kell, mert a rögzítő csavar rohadt helyen van.

  Azt a 4 db imbusz csavart kell fellazítani. Én egy imbuszkulcs végéről lefűrészeltem egy pár centis darabot, majd azt egy dugókulcsba berakva, toldószárral lehet hozzáférni. Esetleg felhegeszted az imbusz kulcsot egy betonvasból készült T kulcsra.

Én tolómérővel méregettem ki a fűrészlap ütését is és a párhuzamosságát is, de ez így elég pontatlan és sokáig tart. egy mágneses mikrométerrel sokkal egyszerűbb és pontosabb is.

 

A motort 4 db csavar rögzíti az állító mechanikára, ezekkel a fűrészlap derékszögességét lehet beállítani ha a tekerőkarnál lévő skála odébb állítása már nem elég a nulla pont beállításához. 

A tekerő karon lévő mutatót is be kell állítani és a stelleren lévő nagyítós skálát is. Ez utóbbit minden fűrészlap cserekor be kell állítani a fűrészlap vastagságának megfelelően. 

A steller párhuzamosságát is állítani kell, a staller elülső oldalán felül van 2 db furat, ott lehet lenyúlni csavarhúzóval, hogy fellazítsd a csavarjait. A stellert úgy kell beállítani, hogy a túlsó vége egy pár tized mm-el elálljon a fűrészlaptól. Ha teljesen párhuzamosra állítod a fűrészlappal akkor megnő a veszélye hogy visszalövi a levágott anyagot a forgó lap ami elég baleset veszélyes. Ha a steller távolabbik vége közelebb van a fűrészlaphoz, akkor szinte garantált a visszalövés.  

Ha már felborítod a gépet, akkor érdemes az össze csavar meghúzását ellenőrizni, és a magasság állító mechanikának a menetes tengelyére egy nagyon kevés száraz zsírt vagy teflont szórni, hogy ne kopjon el idő előtt a menet. Normál zsír vagy olaj nem jó erre mert abba beleragad a por és meg fog szorulni. 

 

 

Jó szórakozást hozzá :) 

Előzmény: dekorhex (100809)