kbn Creative Commons License 2015.10.06 0 1 423717

Arról se feledkezzünk el, hogy mire a most előkészítés alatt álló vasúti fejlesztések elkészülnek, szériagyártás közelében lesznek az önvezető autók. Ha pedig ezek ára elérhető szintre csökken, az a távolsági tömegközlekedés mai formájának végét fogja jelenteni.

 

2030 körül ha valaki Budapestről Szegedre akar majd utazni, megadja az idulási helyet és időpontot a szolgáltatónál, aki érte küld egy önvezető autót/mikrobuszt, fel az M5-re, majd Szegeden belül tesz egy kört, a leszállókat '"ház előtt" teszi le, és közben már felveszi a Budapestre tartó utasokat is.

 

Nincs átszállás és eszközváltás, frekventált viszonylatokon gyakorlatilag várakozás sem (Budapest-Szeged között kb. 5-10 percenként indulhatna egy mikrobusz), és a lényegében folyamatosan pörgethető telházas kocsikkal az árakat is igen alacsonyan tudják majd tartani az egymással versenyző szolgáltatók... az egyéni közlekedést közelítő eljutási idő és rugalmasság a saját autó fenntartását szinte feleslegessé is fogja tenni.

 

A vasút egy darabig még el fog vegetálni a kapacitáshiányos elővárosban és 1000 km fölötti utaknál a nagysebességű vonalakon, de személyszállításban a technológia napjai szerintem meg vannak számlálva.

 

Ezt érdemes lenne figyelembe venni, ha fejlesztéseknél 30-40 évre előre tervezünk... már "félidőben" igen komoly utasvesztés lesz emiatt.

Előzmény: Törölt nick (423703)