APT Creative Commons License 2015.10.06 0 0 158687

Ez talán így azért fölöslegesen sommás - vannak cégek, ahol ugyan voltak sanyarú időszakok - de sosem tört meg a folytonosság, megmaradt szakembergárda legalább egy része, megmaradtak régi információk, tapasztalatok, képességek. Az IWC ma is tud alkatrészt és tájékoztatást adni mindenféle órájához, és van vénséges vén szakemberük, aki egész életében ott dolgozott - és ha a szükség és igény úgy hozná, le tudnák gyártani több régi konstrukciójukat (és nem úgy, hogy fognak egyet és újratervezik belőle, hanem úgy, hogy megvannak az eredeti információk, tervek, jegyzetek, célszerszámok). De elmondható ez azért a Vacheronról, Omegáról, akár a Longinesről, Tissotról és még néhány cégről is. Nem nagyon sokról, az tény...

 

A Hamilton annyiban speciális, hogy ugyebár patinás és tényleg tősgyökeres USA cégként regnált egy évszázadig, majd átcsúszott a Buren tulajdonába - és 1969 után az USA-beli céget úgy, ahogy van megszüntették, és a továbbiakban már csak egy svájci tulajdonban lévő márkanévként "létezett" tovább. Itt tényleg a világon minden folytonosság megszűnt, nem szállítottak át semmit Svájcba, az USA-ban meg nem maradt semmi, azt felszámolták - hiába fordulsz ma egy régi Hamilton Railroad órával vagy hajókronométerrel kapcsolatos kérdéseddel a svájci céghez - vállvonogatás lesz a válasz, semmi, a világon semmi közük hozzá, a gárdában sem volt átfedés egy percig sem, ez a cég gyakorlatilag megszűnt, és a márkanevet vitte tovább egy másik - más kontinensen, teljesen más alapokon... Ez sokkal inkább hasonlítható a Perrelet, Panerai, Nivrel-féle és hasonló márkanév-reanimációkhoz - ami önmagában nem lenne baj, de a cég próbálkozik a régi hagyományokra hivatkozással a marketingben - ami azért kissé visszás... Persze, az is az, amikor a valójában tojáshéjasan friss Perrelet is a két és fél évszázados hagyományokra hivatkozik - persze, hogyne, öreganyám meg a villamos...

Ellenben egy IWC, egy Omega, egy Vacheron, Piaget, Chopard, Breguet esetében ez nem teljesen üres szólam, van/volt folytonosság, vannak gyökerek, van átörökített cégkultúra - ami azért valamilyen szinten mindig meg is látszik. Nyilván óriási kényszerek is vannak/voltak, a felsoroltak mindegyikénél a fizikális pénzügyi csőd is többször bezördített az ablakon - de azért autóipari hasonlattal rámutathatunk például a Jaguarra vagy Rollsra, ezek is többször gazdát cseréltek, átestek pár csúf perióduson, de azért mindvégig léteztek, és mindenképpen van a termelésükben, stílusukban, tervező-kivitelező gárdájukban valódi, tényleges folytonosság.

Előzmény: spyder999 (158684)