Törölt nick Creative Commons License 2015.10.06 -1 3 423703

"Nem, de ami ebből nincs rendben, az az, hogy a közszolgáltatást végző cégek versenyezni próbálnak egymással ahelyett, hogy egy rendszer részeiként a megrendelői igényeket szolgálnák (megfelelő minőségi követelmények és tételes elszámolás mellett)."

 

Ez szlogen szinten jól hangzik már egy ideje, csak ennél összetettebb kérdés.

Mindjárt kezdhetjük a párhuzamosságok kérdésével, ami egyáltalán nem evidens dolog, hogy valami az-e, és még ha az is, indokolt-e vagy sem. A minőségi kontroll pedig megfelelő finanszírozás nélkül csak üres lózung. Vagy Te komolyan gondolod, hogy érdemi forrásnövelés nélkül lehet a szolgáltatási színvonalat nagymértékben növelni?

 

"Amúgy az általános kelet-nyugat kontrasztban a vasút még relatíve "demokratikus"."

 

Hóbortok jönnek és mennek és annak megfelelően össze-vissza dobálgattak eszközt, teljesítményt, forrást...

Gyorsítsuk az egri gyorsot, rendben. Ja, hogy nem hozott komoly utasszám-növekedést? Nem gond.

Indítsunk Egerbe Ic-t. Jah, fél év múlva nincs rá IC kocsi, szüntessük meg. Indítsunk Békéscsabára hibrid IC-t, Jó, két év múlva fekvőhelyes kocsi jut csak IC kocsi helyett, inkább szüntessük meg, ja de azt nem lehet, akkor vegyünk el valahonnan IC-kocsikat. Indítsunk rá Veszprémben a buszra, meg hozzuk oda a legkomfortosabb gyorsvonati kocsikat...

 

Itt nem kelet-nyugat kontraszt van, hanem azok a helyek között, ahol van konkurenciája és ahol nincs. Vagy az rendben van, hogy a Volán ne indítson rá, de a vasútnak mindent lehet, bármi áron, teljesen mindegy, hogy az erre felhasznált források honnan fognak hiányozni?

 

Nem kell verseny, főleg nem indokolatlanul nagy, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy a még tolerálható mértékű kimondottan káros lenne. Főleg ahhoz viszonyítva, hogy vasúton a szolgáltatási színvonalat (ami nem ütemkipótlás és egyebek) sokszor csak sok tízmilliárdos fejlesztésekkel lehetne elérni, miközben a vasút nem teszi magát kellőképpen oda a monopolhelyzetben lévő viszonylataira. Emellett eljutunk oda, hogy országos szinten van egy egész normális sugaras autópálya-hálózatunk, amin persze busz ne menjen, mert ott a vasút, hol jobb, hol inkább rosszabb állapotban és amit az új vasúti infrához képest aprópénzért tudnának a buszok használni. Azok is ugyanúgy tudnának a rendszer részei lenni, mint ahogy számos viszonylatban különböző vonattípusok közlekednek.

 

Előbb, vagy utóbb pedig lesz majd piacnyitás is a személyszállítások területén. Kérdés, hogy ezt ki kell-e, vagy célszerű várni. Addig is épülnek a pályák, ott az Oszkár és egyebek. Kérdés, hogy ezek ellen a leghatékonyabb ellenszer az-e ami most zajlik?

Előzmény: vrobee (423697)