cucu Creative Commons License 2015.09.23 0 0 64945

Éppen erre próbáltam célozni, hogy miért nem vagyok híve az eltérő kapacitású akksinak.

Megváltozik a töltés mértéke, de a jelleggörbéje is, ami pedig az adott tervezésben szükséges volna. (Nem véletlenül van azzal gyártva.) Így -szvsz- csökken a nem gyári értékű akksi élettartama. Ahhoz, hogy más milyet tegyünk bele, a töltőáramkört is módosítani kéne.

Akksiknál nem csak a feltöltés mértéke számít, -hány százalékos a töltöttsége- hanem az is, hogy ezt mennyi idő alatt éri el. Nem ugyanaz, ha 4 óra alatt, vagy 24 óra alatt éri el a 100 %-ot. Ha egyáltalán el tudja érni.

Az élettartama pedig függ attól, hogy milyen "életkörülmények" között használjuk. Utalok megint arra, hogy csak a teljesen feltöltött állapotú akksi lesz hosszú élettartamú. Autók esetében ezért nem érdemes nagyobb kapacitásút betenni a tervezettnél, mert sosem lesz fullra feltöltve, és emiatt rohamosan csökken az élettartama.

Régebben külön volt a generátor, a fesszabályzó ami ugye a töltő, és az aksi. Ma a töltő már benne van a generátorban. Ettől függetlenül ez a hármas összehangolt tervezést igényel. Ha az egyiket megváltoztatom, a többit is változtatnom kell, hacsak nem a tűréshatáron belül marad a változtatás. (Régebben mindent ráhagyással terveztek, ma már mindent csúcsra terveznek. Ezért a mostani tendencia alapján igaz, hogy nem lesz elég csak az egyiken módosítani, hanem az egész rendszeren kell, ha már ragaszkodunk a módosításhoz.)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (64943)