archivalo Creative Commons License 2015.08.31 0 0 98467

Annak ellenére, hogy már eléggé kivesézésre került a foagzott dolgok bemutatása, mellétennék még egy gondolatot... :-)

A látottak közül a spirálra fogazott, az elliptikus kerékre fogazott és a végén bemutatott bolygóműnek VAN valódi technikai tartalma.

 

A sokszögletes kerekekre tetszőleges profilgörbékkel (és itt a tetszőlegesen van a hangsúly) felvitt "fogazatok" ujjgyakorlatok: mindössze azt bizonyítják, hogy bármilyen görbét fel lehet használni fogalakhoz (fogprofilnak), illetve ehhez meg lehet szerkeszteni az ellenprofilt (ez a hírhedt Reuleaux szerkesztés) . Ezekre a sokszögekre ugyanis a használatos két profilgörbét (evolvens és ciklois) éppúgy fel lehetett volna vinni, sőt, akkor még le is lehetett volna fogazni. A jelen görbesereget csak dekopír (lombfűrész) géppel lehet előállítani, illetve le lehet önteni, vagy szikraforgácsolni. Ezen eljárások mentén azonban olyan drága fogazatok készülnének, hogy a "gyémánt ötvözésű titán betétes aranynak" is a sokszorosába kerülnének...

 

 

Valamelyik kolléga tökéletesen elírta: ezek az eszközök arra nagyon jók, hogy "állandóan változó" áttételt valósítanak meg a hajtópárok között, azaz az áttételük nem egy szám, hanem egy függvény (egy görbe mentén változik). Ha megnézitek, akkor állandó a tengelytávolságuk (bevert szögeken forognak - azaz ez fix adat), így egy hajtómű házba is beépíthetők lennének. Az a lényegük, hogy az áttételi jelleggörbéjüket lehet (és kell) illeszteni a hozzájuk kapcsolódó egyéb mechanizmusokhoz, miáltal az ott rejlő egyenetlenségeket el lehet simítani. (Nem tudom hányan horgásznak itt, de tipikusan ilyen célra gyártottak elliptikus kereket a peremfutó orsók zsinórképének kiegyenlítésére - például az Okumák egyes típusaiban).

Előzmény: Tschaby (98414)