hmsoft Creative Commons License 2015.08.29 0 0 422640

Egy kis carszkojeszelói: a gázvasút bővítése (rzd.ru alapján)

Az északi transzszibről Tyumeny mögött, Vojnovka rendezőnél kiágazó (a térképen a keletnek tartó vasút), Novij Urengoj-t megcélzó összeköttetést a nyersanyagszállítások (gáz, a déli szakaszon olaj) bővülése miatt 2007 óta fejlesztik. Idénre három állomásközben tervezik a második vágány lefektetését, a jelenleg még egyvágányú, északi szakaszon pedig három új forgalmi kitérővel sűrítik a keresztezési lehetőségeket. Az Aremzjanka-Ingair állomásköz második vágányán tegnapelőtt vették fel a forgalmat, ezzel az eddig is kétvágányú Vojnovka-Tobolszk szakaszhoz újabb 180 kilométernyi, folyamatosan kétvágányú pálya adódott hozzá, Tobolszktól Gyemjankáig. A fejlesztést "másfeles" (100 kocsis, 9 ezer tonnás) vonatok figyelembevételével végzik - ami nem rossz egy végülis nem elsőrangú vonaltól -, illetve beletervezték a gázturbinás mozdonyok üzemszerű közlekedtetését. (Utóbbi viszont a szurguti gázkúton kívül nem sok egyébbel kellene hogy járjon, hiszen a GT1h szériagépeket cserélhető gáztartállyal álmodták meg, vagyis a tartálycserére kijelölt helyeken legfeljebb a tartályt szállító közúti jármű részére kell valami vágány mellé állási és fordulási lehetőséget biztosítani. Illetve esélyes egy telepített daru-féle, mert a TEM19 cserélhető tartályához képest a GT1h-é azért mégiscsak többször nagyobb és nehezebb.)

A vonal terhelését belátható időn belül napi 66 pár tehervonatra illetve évi 40 millió árutonnára kívánják felhozni. Ezzel a dízelüzeműek közül elég előkelő helyet foglal majd el.

hm