hmsoft Creative Commons License 2015.08.28 0 1 422629

Bíróság elé került egy lopási ügy, amelyet a Dél-Uráli Vasút területén követtek el idén májusban, a Poletajevo-1 - Biskilj állomásközben. (Ez Cseljabinszk mellett van, a déli transzszib-ágon.) Az állomásközben felépítménycsere zajlott, a vissznyereményezett felépítményt még nem szállították el. Ketten személygépkocsival közelítették meg az ideiglenesen tárolt vágánymezőket, elloptak egy 12,5 méteres sínszálat, elszállították a közeli erdőbe, ahol lefűrészeltek belőle és megpróbálták eladni a legközelebbi vashulladék-átvevőnek. Aki átvette, de nyilván szólt a rendőröknek, mert azok elég hamar kézre kerítették a két figurát. Előre eltervezett, csoportosan elkövetett lopásért kell felelniük, a lopás értéke egyébként igen alacsony, mindössze 5 ezer rubel. Ezért vélhetően nem kapnak kb. semmit, hiszen vasúti forgalom veszélyeztetését sem lehet a nyakukba varrni, úgyhogy a háromhónapos büntetőjogi procedúra erősen lúzerszívatás-ízűnek tűnik ("addig se örüljenek" jelleggel).

Más kérdés, hogy a fenébe volt képes két ember feltenni az autóra (tetőcsomagtartóra???) 800 kilónyi sínt, és vajon az autó mit szólt mindehhez? Továbbá, ha annyira lophatnékjuk volt, miért nem tették meg korábban? A 12,5 méteres sín (egyébként nem pont ennyi, de ekkorából készítik, pontos méretre vágva) ugyanis az ún. 800 méteres hézagnélküli felépítmény jellegzetes darabja. Az ilyen felépítmény 800 méteres, összehegesztett sínszálakból áll, amelyek közé 3-4 rövid mezőt iktatnak be, normál, négylyukú hevederes illesztésekkel. A módszer arra jó, hogy hőmérséklettől függetlenül hozzá lehessen nyúlni a hézagnéküli pályához, majd a munkák befejeztével, hidraulikus sínfeszítővel beállítani a szükséges (semleges hőmérséklet szerinti) hosszt. A sínfeszítő legfeljebb 800 méteres szakaszt képes lekezelni, ezért kell közbeiktatni a rövid mezőket. A rövid mezők illesztéseit persze kegyetlenül helybenhagyják a tehervonatok, a fenntartási költségek majdnem fele ezeknek az életben tartásával kapcsolatos. A végig hegesztett felépítményt viszont költségesebb nem semleges hőmérsékleten javítani. Tehát lehet számolgatni, mikor melyik a jobb. Szóval, a rövid mezőknél a két 800 méteres sínvég "lélegzése" túl nagy ahhoz, hogy 3-4 illesztés felvegye, ezért a rövid mezőkből létezik téli és nyári. Az egyik hosszabb, a másik rövidebb mint 12,5 méter. Nyáron a téliek, télen a nyáriak tanyáznak a rövid mezők melletti tárológerendákon, és várják a szezonjukat. Bárki, aki érez magában annyi erőt, hogy felemelje és elvigye, megteheti. Mégse fordul elő sűrűn, érdekes módon.

hm