"egyszerű, nem ő énekel; nagyon hallatszik az eltérés a két hang között..."
Áhh, nem kell ilyen körmönfont maffia-összeesküvésekre gondolni. Nincs már szükség ilyesmire.
A teljes hangfeldolgozás ma már digitális - voltaképen apró digitális mintákból rakják össze a nótát, amit a művésznő jól-rosszul felénekel.
Innentől már a számítógépeké a szerep - hangamagasságot-hangszínt...illetve bármit tudnak rajta módosítani.
Közismert a profi világban az "Autotune" nevű progi (klikk rá, mert érdemes).
Ez képes még on-line is korrigálni egy-egy félrecsúszott hangot - annyira, hogy még élő koncerteken is használják, mert milisecundumokban mérhető a késés amit okoz - ember nincs aki észrevegye, hogy amit hall, azt előbb digitálisan megmacerálták a jobbnál-jobb gépek.
Így hát nincs fals hang (a rendszer képes akár egy teljes hangot is "utánahúzni" úgymond) - pláne ha előtte beadják neki a hangnemet amibe a nóta íródott - onnantól nem lehet hibázni.
Illetve lehet - csak a kimeneten ebből a hibából már semmi sem hallatszik.
Gyakorlat: Lemez- (klipp) felvételeknél ma már szinte kötelezően használják - mert annyira drága a stúdió-idő, hogy egy kis félrecsúszott hangért nem kifizetődő újravenni az egészet. Nagyon nem.
De ez nem minden. Ha tegyük fel az előadó picit "szelypít" - legyetek erősek - hozzáértő hangmérnök azonnal elkapja a nemkívánt "sz" hangokat, mintát készít belőlük és beadja a gépnek mínusz jellell, hogy "azok márpedig ne".
Nekem egy nagyon kezdetleges kis hangkezelő progim van a gépemen (egy kütyü mellé adták a szoftvert) - de az ilyen mutatványt még ez is tudja.
Na most képzeljétek el, hogy miket tud egy sok(tíz)ezer dolláros, professzionális stúdió-szoftver.
.