Törölt nick Creative Commons License 2015.08.26 0 0 98127

Csapágyazunk, csapágyazunk? Akkor kicsit én is. Bocs a hosszabb lé miatt, de inkább leírok minden - szerintem - fontos infót. Előre bocsájtom hogy zéró a tapasztalatom ilyen villanymocikkal, szóval röhögni ér :-)

 

Korábban említettem már őt. Mostanában odáig jutottam, hogy megcsináltam a felfogatást, majd néhányszor beindítottam, szépen zümmögött ahogy addig mindig. Node, befogtam a satuba, így "természetellenes" (?? -> ld. később az elmélkedést) pozícióba került, így:

 

Így is beindítottam, és kb 1 perc után érdekes morgó hangot adott. Eltelt vagy 20 mp mire kikapcsoltam. Kikapcsolás után olyan tűzforró volt a tengely, hogy szerintem tükörtojást is lehetett volna rajta sütni! OK, hát csapágyas lettél, miért ne pont most, végül is majd' 30 éves vagy, kiskorodtól parkettát csiszoltál -> kapsz új csapágyakat. Szétszedtem, ami meglepett hogy mikor leszedtem a hűtőventilátor oldali házat, az kiemelte a forgórészt, de az alsó csapággyal együtt. Ez normális hogy ilyen 'simán' kihúztam a fészkéből? Nem éppen "kizuhant", de .. én nagyobb ellenállásra számítottam. Lötyögni azért nem lötyög a fészekben, ha visszarakom egy fadarabbal megütögetve szépen visszahuppan fészkébe

 

 

A pirossal jelzett csapágy megy a nyíllal jelzett csapágyfészekbe, az jött ki ebből a fészekből relatíve könnyen ...

 

 

 ...a sárga a hűtőventilátor oldali csapágy, az elég szorosan volt a fészekben.

 

További érdekesség, hogy miután először forróra izzadta magát és szétszedtem, megjelent öcsém aki szerint a csapágynak semmi baja. Összeraktuk, és mondta hogy most úgy járassam ahogy tervezve volt, azaz függőleges motorállásban (ld. majdnem eredeti állapotában az elején lévő linken). Ment 10 percet, semmi, szépen zümmög. Kikapcs, 1-2 perc szünet, majd megy megint negyed órát, minimálisan melegedett a tengely de köze sem volt ahhoz a forrósághoz amit a 20 másodperces morgós szakasz után produkált.

 

Megint vízszintesbe állítottam a satuban, bekapcs, most kb 2 perc után megint "morgás", kis fordulatszámcsökkenés, kb 15-20 mp-et hagytuk így szenvedni -> és megint tűzforró a tengely és jó meleg a motorház. Hagytam kihűlni, megint függőlegesbe állítottam -> szépen megy, negyed óra után sem jön a morgás, és szerintem normális a hőmérséklete a tengelynek és motorháznak is.

 

Létezik ilyen motor, ami ennyire érzékeny arra hogy milyen pozícióban működik? Mert ez úgy tűnik hogy igen. Persze lehet hogy k. nagy baromság ez az elmélet ... Ettől függetlenül mindenképpen kap új csapágyakat.

 

Még annyi infó, hogy a "könnyen kijövős" csapágy alatt, a fészekben egy ilyen rugós alátétszerű valami van:

 

 

A hűtőventilátorhoz közel eső csapágyon semmilyen (!! ??) jelzést nem látok, azt még nem is tudtam lehúzni mert csak egy kicsi csapágylehúzó van itthon, ami viszont pont jó volt a másik oldali lehúzására, és azon ezt látni:

 

 

6204 2RS1/C3. Ezzel átellenben lévő oldalon még árválkodik önmagában egy "E" betű, no meg az SKF márkanév, meg hogy France. A másikon viszont - hogy a France esne bele - semmit nem látok, Se egyik, se másik oldalán a csapágynak. Külső átmérője mindkét csapágynak 47mm, a belsőt ugye így csak az egyiken tudtam még megmérni, az 19.98 a digis mérő szerint, akkor gondolom 20 lesz az.

 

Ez most meg van pucolva, de egyébként mindkét csapágyról, a gumitömítés mellett jelentős zsírt takarítottam le. Még egy hülye elmélet: létezhet az, hogy még nem "csapágyas" teljesen, csak annyi zsírt veszített hogy nincs rendesen kenése a golyóknak, és emiatt melegszik tűzforróra? (De mondjuk miért csak vízszintes motorpozícióban????) Jó hülyén hangzik, én se hiszem ezt komolyan - de mint írtam 0 a tapasztalatom ilyen villanymotorokkal és csapágyaikkal - kéretik ennek fényében ekézni engem :-)