trizs77 Creative Commons License 2015.08.03 0 0 94291

Látom kezdenek keveredni a gondolati + időrendi frontvonalak.

 

Öntsünk tiszta whiskyt a pohárba.

 

----------------

 

Az állami elosztási rendeben az Ikarus termelése így nézett egy példa évben.:

 

1./ Elsőnek a kemény valutáért fizető vevők.

2./ Fejlődő vagy (politikai) segítségre szoruló vevők . pl.Mozambik.

3./ Szovjetunió.

4./ Többi szocialista ország.

5./ Volán tröszt,

6./ BkV.

7./ egyéb vevők. például: TSz-k. vállalatok, Honvédségek, MÁV, stb.

 

Voltak olyan Ikarus típusok ( 211, 255, ) melyeket a közös szakszóval = közület-eknek nevezett rész, szabadon vásárolhatott.

 

Ha egy Ik-255-ös például 1 millió forintba került, akkor a Ki-Mit-Lop Ktsz-nek az Autóker kb. 10-14 hónapos határidővel szállította, az amúgy is sorozatban készülő (SzU,. NDK, stb.) színek egyikében.

Ha a Ki-Mit-Lop KTsz, nem olyan színben kérte hanem hupililában, akkor 14-16 hónap alatt szállították és nem 1 millióért hanem 1,2 millióért.

Mivel egy busz saját, otthoni átfényezése akkoriban 40-60.000 Ft.- volt ezért ezt a vásárlási módot kevesen választották.

Megvették inkább az NDK kivitelt és odahaza átfényezték saját flotta színre.

Ilyen közület ritka volt, de volt.

(Prometheus, Fővárosi Csatornázási Művek, stb.)

 

Egészen más volt a helyzet a közületeknek valóságban NEM árúsított, papíron felkínált buszokkal.

Ezeket ( 260,280, 250, stb.) úgy kell érteni, hogy papíron (prospektusban) az AUTÓKER árulta, a valóságban nem árulta.

 

Nagyobb cégek, MÁV + Hadsereg + stb. elérték, hogy kapjanak Ik-280 buszokat.

Nos itt csatlakozunk vissza az urak színvitáihoz.

 

Az AUTOKER (nem tudni miért) úgy döntött, hogy a hazai civil megrendelők (MÁV+Hadsereg+egyebek) például az Ik-280 buszait a Csehszlovák helyközi tender szerint fogja megkapni.

 

Magyarul ha Csehszlovákia X évre rendelt 200 db helyközi kivitelő Ik-280-as buszt, akkor abban az évben az Ikarus gyártott kb. 220 db ilyen buszt.

Alul világoskék, felül krém színű, kettő ajtós, helyközi kivitelű (székezett) botváltós Ik-280-t.

A plusz 20 db-t kapta meg a MÁV + Honvédség + akárki.

 

Ezért helyes azon topik társak emlékezete akik a MÁV-nál alul világoskék felül krém színű Ik-280-sokra emlékeznek.

Valóban így volt.

 

Ez a rendszer kb. 1975-1985-ig üzemelt.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

1985 után a MÁV fehér színben kérte autóbuszait.

Ez az az időpont amikor a MÁV több tucat narancs+fehér Ik-211 se mellett megjelentek az Ik-260/280 fehér autóbuszok, nagy-nagy MÁV logóval.

 

A sok Ik-211-es,  99%-ban pályamunkásokat szállított.

Egy-egy 15-20 fős brigádot.

 

Az Ik-260/280 pedig hol vonatpótlózott, hol pedig munkásszállításban vett már részt (leginkább a záhonyi körzetben) de már nem csak pályamunkásokat, hanem mindenféle MÁV dolgozót vitt munkába és haza.