Látom kezdenek keveredni a gondolati + időrendi frontvonalak.
Öntsünk tiszta whiskyt a pohárba.
----------------
Az állami elosztási rendeben az Ikarus termelése így nézett egy példa évben.:
1./ Elsőnek a kemény valutáért fizető vevők.
2./ Fejlődő vagy (politikai) segítségre szoruló vevők . pl.Mozambik.
3./ Szovjetunió.
4./ Többi szocialista ország.
5./ Volán tröszt,
6./ BkV.
7./ egyéb vevők. például: TSz-k. vállalatok, Honvédségek, MÁV, stb.
Voltak olyan Ikarus típusok ( 211, 255, ) melyeket a közös szakszóval = közület-eknek nevezett rész, szabadon vásárolhatott.
Ha egy Ik-255-ös például 1 millió forintba került, akkor a Ki-Mit-Lop Ktsz-nek az Autóker kb. 10-14 hónapos határidővel szállította, az amúgy is sorozatban készülő (SzU,. NDK, stb.) színek egyikében.
Ha a Ki-Mit-Lop KTsz, nem olyan színben kérte hanem hupililában, akkor 14-16 hónap alatt szállították és nem 1 millióért hanem 1,2 millióért.
Mivel egy busz saját, otthoni átfényezése akkoriban 40-60.000 Ft.- volt ezért ezt a vásárlási módot kevesen választották.
Megvették inkább az NDK kivitelt és odahaza átfényezték saját flotta színre.
Ilyen közület ritka volt, de volt.
(Prometheus, Fővárosi Csatornázási Művek, stb.)
Egészen más volt a helyzet a közületeknek valóságban NEM árúsított, papíron felkínált buszokkal.
Ezeket ( 260,280, 250, stb.) úgy kell érteni, hogy papíron (prospektusban) az AUTÓKER árulta, a valóságban nem árulta.
Nagyobb cégek, MÁV + Hadsereg + stb. elérték, hogy kapjanak Ik-280 buszokat.
Nos itt csatlakozunk vissza az urak színvitáihoz.
Az AUTOKER (nem tudni miért) úgy döntött, hogy a hazai civil megrendelők (MÁV+Hadsereg+egyebek) például az Ik-280 buszait a Csehszlovák helyközi tender szerint fogja megkapni.
Magyarul ha Csehszlovákia X évre rendelt 200 db helyközi kivitelő Ik-280-as buszt, akkor abban az évben az Ikarus gyártott kb. 220 db ilyen buszt.
Alul világoskék, felül krém színű, kettő ajtós, helyközi kivitelű (székezett) botváltós Ik-280-t.
A plusz 20 db-t kapta meg a MÁV + Honvédség + akárki.
Ezért helyes azon topik társak emlékezete akik a MÁV-nál alul világoskék felül krém színű Ik-280-sokra emlékeznek.
Valóban így volt.
Ez a rendszer kb. 1975-1985-ig üzemelt.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1985 után a MÁV fehér színben kérte autóbuszait.
Ez az az időpont amikor a MÁV több tucat narancs+fehér Ik-211 se mellett megjelentek az Ik-260/280 fehér autóbuszok, nagy-nagy MÁV logóval.
A sok Ik-211-es, 99%-ban pályamunkásokat szállított.
Egy-egy 15-20 fős brigádot.
Az Ik-260/280 pedig hol vonatpótlózott, hol pedig munkásszállításban vett már részt (leginkább a záhonyi körzetben) de már nem csak pályamunkásokat, hanem mindenféle MÁV dolgozót vitt munkába és haza.