Bozsana Creative Commons License 2015.07.10 0 2 8585

Sziasztok!

 

Júniusban voltunk Istanbulban, és mivel az infók 90%át innen vettem, meg is osztanám a saját tapasztalataimat.

 

Utazás/Közlekedés:

Mi a Turkish Airlines-szal utaztunk, odafelé egy órát késtünk, de amúgy rendben volt. (leszámítva az előttünk ülő török kisfiút, aki 20percig hisztizett,hiába vittek már neki mindent a sztyuik:) )

Nem volt transferünk az Atatürkről, de nem is volt rá szükség. Du 4-7 között csúcsforgalom van, úgyhogy gyorsabban beértünk a szállásra a helyi bkval, amit a szállásadónk ajánlott.( metro +t1 vili sultanahmet megállóig). Nem sokat közlekedtünk, mert egyrészt közel vannak a látnivalók egymáshoz, másrészt sok dolog olyan helyen van ahova a helyi bkv nem jár (hegyes-dombos városról van szó, helyenként elég szűk-kanyargós utcákkal). Voltak viszont metrobus-nak nevezett szemályszállító kisbuszok, mindenhol, ezekre fel lehetett szállni szinte bárhol, mert ha sétáltál az út mentén (és egyértelműen turistának látszódtál) ráddudáltak, lelassítottak, hogy beszállhass. Ha erre nem mutattál hajlandóságot, tovább mentek. Mi nem próbáltuk ki. Taxi rengeteg van,dudálnak úgyanúgy ha felvennének. (itt jegyezném meg, hogy a törökök nem ismerik az index fogalmát, mindent dudálva jeleznek: 1.,helo,szia, 2.,elvihetlek?, 3.,kanyarodom jobbra-balra, 4., ne gyere ki elém, 5., menj a p****ba. kb.) Viszont balesetet mi se láttunk :) Az istanbulcardok használata-kiváltása nem vészes, a gépek tudnak angolul, az 5 lírás bankón kívül mindent elfogadnak-még ha nem is elsőre. Mi fejenként olyan 20lírát utazgattunk el, de ebből Ázsiáig mentünk. Hajókázni egyszer mindenképp érdekes, ha más nem, hát Ázsiából megnézni Európát:)

Ételek/Italok:

Aki éhen marad…..:) A bárány az megy nagyon, de mindenhol van, ha más nem, csirke-saslik. A mezéket is ki kell próbálni, én nem is tudtam, hogy szeretem a padlizsánkrémetJ. A levesük is isteni, ami elvileg lencse, de esküszöm, hogy az sárgaborsó… JAz adagok kiadósak, az árak változatosak. Karaköyben első éjszaka a vízparton ettünk, 1500líra volt a csirkesaslik,sultanahmetnél 1900ért ettünk. Iszonyatosan rengeteg helyen vannak kis cuki piros kocsik, amikről vagy főtt/grillezett kukoricát (1,5-2tl), sült gesztenyét, illetve péksütit árulnak, amit nutellával is lehet kérni (1-2tl szintén). Vizet is lehet kapni náluk sokszor, de gyakrabban jön veled szembe valaki kiabálva h SU (0,5tl). Enni még éjfélkor is bőven lehetett, bár ugye mikor mi voltunk, akkor kezdődött a Ramadan, szóval lehet közrejátszott a hosszú nyitva tartásban. Ha valaki jövőre ilyenkor menne, vegye figyelembe, hogy sorok lesznek a jobb, helyiek által is preferált éttermek előtt már 7-től, mert ők ilyenkor megveszik az ételt, fogják a családot, kiülnek vm parkba, mecsethez, és várják az imát ami után ehetnek. Ez mikor mi voltunk, fél 9 körül volt.  A tea kötelező, főleg az almatea, eszméletlen finom. Mindig kóstoljátok meg, mielőtt cukrozzátok, mert az almába van eredetileg, a herbálban nincs (és nehéz is addig cukrozni hogy jó legyen:) ) Nagyobb boltot nehéz a belvárosban találni, amiben jó kínálat is van, de kicsike van majd minden sarkon, és éjfél után is nyitva.

Szállás:

A Great Fortune Hotel-ben voltunk. Vadi új a hely, májusban nyitott, mi voltunk az első magyarok. A tulaj, a recisek eszméletlenül kedvesek, és tényleg minden kérést, bármikor teszed is, megpróbálnak teljesíteni. Egyik este éjfél körül küldték el a lótifuti fiút szendvicsalapanyagért, mert éhesek voltak a vendégek. A szobák picik igaz, de mi is csak este 11 és reggel 8 között használtuk alvásra. Azt is tudni kell, hogy aki az óvárosban száll meg, nagyszobára ne számítson, törvény tiltja ugyanis az átépítéseket a régi épületeknél (hiába szeretnének a hoteltulajdonosok is nagyobb szobákat). A reggeliző helység még a pinceszinten van, de felkerül nemsokára a teraszra, ami jó lesz, mert valami gyönyörű a kilátás a Kék Mecsetre és Hagia Sophiára onnan. Ugyanis a tér, amin találhatók, egy utcára volt tőlünk, kényelmes 3perc séta. J A reggeli svédasztalos, de nagyon bőséges, hideg és meleg étel, gyümölcsök, sütemények, joghurtok, öntetek, méz…minden. Ali, a tulaj, elvitt minket egy helyi kis vizipipás helyre, ahol a felszolgálók angolul nem is tudtak. Rajtunk kívül turista nem is volt. Hangulatos hely, ha valakit érdekel,, írjon és visszakeresem  a térképen hol van:)

Látnivalók:

Kötelezőket megnéztük (Hagia Sophia, Kék Mecset, Topkapi, Dolmabache). Ha valaki választani kényszerül a Topkapi és Dolmabache között (mindkettő minimum 2 óra, Topkapi több is), utóbbit ajánlom. A Topkapi számomra a „soha nem kapom vissza azokat az órákat” kategória, de persze másnak attól még élete élménye lehet, elvégre mindenki másJ Nekem túl szürke volt, olyan mint egy csontváz-semmilyen. Dolmabache meg érdekes, és szép, a maga törökösen túldíszített módjánJ Érdemes a Hárembe is bemenni. A palotánál idegenvezetés van ugye, és várni kell, míg gyűlik a nép az angolos idegenvezetéshez (ha nem csoporttal jössz). Fotózni nem szabad, komolyan, kivezetnek érte (előttünk a sorban két kretén-már elnézést- haladt, magyarok…esküszöm, szégyelltem magam, hogy ugyanaz a nemzetiségünk, végig próbáltak fotózni, rájuk lett szólva, és végig arról beszéltek, hogy miazhogynemlehetfotóznihátmekkoraköcsögségmárez. Oh, és arról beszéltek még, hogy csúszik a szőnyeg, el kéne rajta esni, hogy perelhessék őket. Na itt én inkább előrébb mentem, mert már komolyan ütöttem volna még egy szóért). Aki szereti a történelmet annak a Régészeti múzeum az álma, órákat lehet eltölteni benne, hatalmas ugyanis. A Hagia Irene szép, de kihagyható, belül székek, rengeteg galamb és galambszar fogad….van egy háló kifeszítve nekik,de ez csak abban segít, hogy tollat nem, csak szűrt kakit kapsz a nyakadba. Jártunk még pár mecsetben, nagyobbakban, kisebbekben, mind más volt, de hihetetlenül szépek. A nagyobbak olyanok, mint nálunk egy klub, vagy művelődési ház: van aki imádkozik, a gyerekek futkároznak (fiúk csak ugyebár), felnőttek sakkoznak, dámáznak, alszanak. Nőknek imádkozni kevés helyen van lehetőségük, ott is csak vm kis elkerített részen ugye, ami méretében egérlyuk a mecsethez képest. Ami fontos, az az öltözködés! Komolyan: barátnőmet azért küldték ki egy nagyobb mecsetből (Újmecset), mert igaz, hogy hosszú szoknyája volt, de oldalt térdig(!) fel volt vágva. Egy másik lányt onnan a farmernadrág miatt küldték ki. Legtöbb helyen van kölcsön kendő, meg ruhaszerűség, kérdés, hogy aznap a sokadik használat után fel akarod e venni még. Sok turista tett amúgy erre, és még kendőt se voltak képesek vinni magukkal, illetve nyafogtak, hogy kisszoknyára lepedőt kell tekerni. A Bazároktól nem kell félni, drágák, de sokszor maguktól is alkudnak, ha látják rajtad, hogy mész el, bizonytalan vagy. vagy magyar. Bácsi magyarul hebegett habogott, hogy ad kedvezményt, mert tudja, hogy rossz a gazdaságunk és gyenge a pénzünk :)))

Félni nem kell a törököktől (ketten voltunk lányok), többször ha látszódott, hogy nem tudjuk, merre tovább, jöttek segíteni, ha tudtak angolul, ha nem, akkor odavezettek, vagy szóltak valakinek, aki beszélt:) Ketten voltunk lányok, de utcakölykökön kívül atrocitás nem ért. A Suleymaniye mecset környéke nem feltétlenül bájos,kedves, ott szó szerint letámadott minket egy gyerekhorda (kb 6-10évesek voltak), kb 15en, és fogdosni kezdtek….elképesztő volt. Már mikor megérkeztünk, és villamosoztunk befelé, is volt 3 kis suhanc a járművön, mint a majmok ugráltak ide oda, és hiába szóltak rájuk a felnőttek, letojták. Mellesleg, látványosan van különbség gyereknevelésben. Borzalmasak a gyerekek viselkedésileg, sehogyan nincsenek fegyelmezve, főleg a fiúk.

Ramadan idején nem kell aggódni. Első 1-2napban a nyitva tartások változhatnak, de ennyi. Enni/inni nem mindenhol illik a törökök előtt, de belvárosban nem gond, de azért vigyázzunk (amúgy többen tartják a Ramadant, mint ahányan eljárnak imádkozni, de sokan ettek napközben. A hotel tulaja, Ali, nem tartotta, de vigyázott, hogy ne egyen-igyon-cigizzen az alkalmazottak előtt). Esténként a családok összegyűlnek, kiülnek parkba, mecset köré, visznek vízforralót, kávéfőzőt,mindent, és esznek, játszanak órákon át. Vannak ilyenkor műsorok is, pl mi így láttunk dervish táncot is. A mecsetek minaretjei közé feliratok vannak függesztve, éjjel világítanak. Ezeket változtatják is. A világítást amúgy a mecseteken a reggeli első imáig hagyják meg, utána lekapcsolják.

Most hirtelen ennyi jutott eszembe, de ha kérdés van, írjatok :)