Képzeljünk el egy (magyar oldalon lévő) határállomást, ahova óránként érkezik egy belföldi vonat, és 15 perc múlva továbbindul egy csatlakozó vonat a másik országba. Szerinted az is csalás, és elítélendő, ha egy itt átszálló utas nem a nemzetközi alaptarifa szerinti jegyet veszi a teljes (mondjuk 100 vagy 200 km-es magyar szakaszt tartalmazó) utazásra, hanem a határállomásig (kedvezményes) belföldi jeggyel megy? Gondolom nem, mert szabályzat szerint is legális.
No de mi van akkor, ha menetrendváltástól a társvasutaknak a fejlesztés érdekében végzett együttműködése eredményeként ugyanaz a szerelvény megy tovább közvetlenként, ugyanabban a menetrendi fekvésben? Akkortól fogva csalás lesz ugyanazzal a vonattal továbbutazva belföldi jeggyel utazni a határig? Szabályzat szerint igen. Pedig ugyenazt csinálja az utas, mint eddig (leszáll, felszáll), csak jé, most már ugyanaz szerelvény megy tovább.
Ezzel a fiktív, de azért nem teljesen lehetetlen példával csak arra akartam rávilágítani, hogy a belföldi tarifa nemzetközi utazásra igénybevehetőségének tiltása egyrészt az élettől, józan paraszti észtől teljesen elrugaszkodott szabályozás, másrészt a számonkérés jogszerűségének igen erős aggályai miatt állandó konfliktusokat okoz, ezért sürgősen meg kellene szüntetni.