archivalo Creative Commons License 2015.04.07 0 0 89067

Itt van egy "kis" segítség a különböző szíjhajtások méretezéséhez (aki ellopta, az még arra is lusta volt, hogy a hallgatói Neptun kódokat kivegye... :-))

http://www.gbi.bgk.uni-obuda.hu/oktatas/segedanyagok/gepelemek/geg_3/levelezo/2012/Segedlet_szijhajtas_feladathoz.pdf

 

A lényeg, hogy annyi az előzmény, hogy fel kell venni a szíjsebességet (általában 20 m/s)-ra és innen már megy is minden, mint a karikacsapás.

A sebesség és a motorfordulat megmondja mekkora kell legyen a kistárcsa átmérő, az áttétel megmondja mekkora legyen a nagytárcsa, az egy szíjkeresztmetszet átvihető terhelés pedig a szíjak típusát és darabszámát mondja meg. Azt kell még tudni, hogy minden szíjhatás féle (lapos, ék és gömbszíj) csúszik, azaz a hajtott tárcsa "késik" a hajtó tárcsához képest.

Ha ez gond, akkor kell "szinkronszíjat" (értsd bordásszíjat) használni, amelyik a hajtó és hajtott tárcsák hornyaiba kapaszkodik. Itt nincs csúszás( szlip) (a mi általunk hazsnált gépeknál ennek túl nagy jelentősége nincs...)

A bordásszíj nem keverendő össze a fogasszíjjal, mert az más... Annyi csak a lényeg, hogy "járatos" ékszíjat érdemes használni (gépkocsi), mert a többi aranyáron kapható.

Egyszer kellett egy szíjat vennem egy gyalugépembe és az alig 100 mm tengelytávolságú holmihoz való szíj sokezer forintomba került...

 

 

Előzmény: traktoros82 (89058)