rezgaras Creative Commons License 2015.03.20 0 0 59422

Ahogy én tudom. A magyar szabályozás szerint a mozdony kazánoknak (és úgy hiszem, a többi nagy nyomású kazánnak is) az élettartamát 50 évben korlátozták. Ennek valami olyasmi volt (van) az oka, hogy a vízkezelés ellenére a kazán anyagába belediffundálódik - talán a kálcium és átalakítja a vas szerkezetét. Ez az átalakulás folyamatos és nagyjából 50 év alatt lesz végzetes hatása a kazán falára. Tehát 50 év elteltével nem adtak vizsgát a kazánoknak akkor sem, ha amúgy jó állapotban voltak és nagyjavítást sem engedélyeztek rajtuk.

 

A most még "üzemben lévő" ennél idősebb kazánokat csak erősen csökkentett nyomásra engedélyezték, pont emiatt.

 

Tehát a gőzmozdony korának egy természetes határa az, hogy amikor lejár ez az idő, akkor meg kell fontolni, hogy érdemes-e egy új kazánt készíteni neki. Voltak esetek - nagy sorozatban rendelkezésre álló, bevált mozdonytípusoknál - ahol ez megérte. Akkor kapott megint elvileg 50 évet. A legtöbbnél ez az újabb 50 év is sajnos lejárt.

 

Ahogy arról máskor szó volt, ha manapság új kazánt készítenek, sajnos teljesen újra is kell tervezni, mert a mai előírások a régi kazánoknak sem az anyagát, sem a konstrukcióját nem engedélyezik új kazánokhoz.

 

Előzmény: krikori (59419)