Félreértés ne essék, minden tiszteletem azoké, akik nagyon nehéz, gyakran embertelen körülmények között tartották fönn a gőzösvontatást, rengeteg munkával, szakértelemmel.
Magyarország is büszke az ipari múltjára, a Ganz nevét és néhány gyártmányát, a porlasztó és a golyóstoll feltalálását minden művelt ember tudja.
Miért is kell kézzel peremezni azokat a csöveket? A mai ipar rengeteg helyen használ peremezett csövet. Biztos, hogy nem kézzel peremezik. Nézed a "Hogyan készül?" sorozatot? Nagyon érdekes.
>Senki sem akar 40-50 cm-es búvónyílásokon bebújva kuporogva dolgozni, ...
De. Controllos koromban kb. mai automata mosógép méretű, koreai alközpontokat telepítettünk. Az elsőkkel jöttek ottani mérnökök. Egyszer csak az egyiket sehol sem találtuk. Benn ült a ládában... :-)) De bocs, ez mellékszál.
Gőzmozdonyt gyártani, vagy meglévőt felújítani és karbantartani olyan feladat, mint akármelyik más, nagy, ipari termodinamikai szerkezetet. Még egyszer mondom: minden tiszteletem azoké, akik akkor, sokkal nehezebb körülmények között csinálták. De ne nézzük már le ennyire a maiakat, hogy "Ezek már nem képesek erre!" Akkor sem, ha nem hajlandók kézzel, kéziszerszámmal csövet peremezni, inkább géppel csinálják.
Egy, ma már nyugdíjas gőzmozdony vezető elvitte a 301-es hengeröntvény rajzait a Pintér-művekhez, hogy lehetne-e ilyet önteni. A válasz: "Mikor kezdjük?" (Úgy értette, hogy mikor lesz meg rá a pénz.)
A probléma itt is, mint a világon mindenhol, gazdasági, nem műszaki. Money makes the world go round. Tudod: "Tud úszni?" "Nem." "És ha megfizetem?" "Akkor megtanulok."