A Hrabal-könyv, benne a Vendéglő a Zöldfához.
A mai térkép.
Itt a Výstaviště, és ez lesz az, mert alatta van a Štrosmajerovo námestie, ahova Konopásek úrnak be kellett mennie megkérdezni, mi lett a villamosával. Itt a leírásból ítélve kocsiszín volt, vagy van is. Ezután jön a kereszteződés, ahol karambol fenyegetett, és a híd, ahol a kocsirendező végül is utolérte a vezető nélküli hatost:
"– Hát igen. Aztán, ahogy lassan megyek a Štrosmajerkára, egyre csak az a látomás gyötör,hogy a kereszteződésben majd nagy tömeget találok. De semmi. Csak kihajol a váltóőr, és azt mondja: „Konopásek, Konopásek, hát hol a hatosod?” és úgy kandikál kifelé, akár a madár a kakukkos órából. Aztán meg nekem esik:
„Ezt jól megcsináltad! Éppen mellettem ül a kocsirendező, s hát egyszer csak látjuk, hogy a kereszteződésben szabálytalanul jön át egy üres villamos.”
Azt mondja a kocsirendező: „Úgy látszik, megbolondultam!” – belecsíp a kezébe meg a képébe, aztán felugrik, és azt mondja: „Azt hiszem, mégsem álmodtam!”– kirohant, és röpült a Domažlicei szoba felé, ahol szerencsére taxik álltak.
Üldözőbe vették a hatost, a Vasutak királyánál utol is érték, de a kocsirendező csak a hídnál tudott fölugrani rá, mint Harry Piel. És megállította.
Még szerencse, hogy a kereszteződésben nem jött éppen egy elkésett tizenegyes vagy tizennyolcas, sem egy nyolcas, sem kettes. Szép kis katasztrófa lett volna!"
/Bohumil Hrabal: Vendéglő a Zöldfához, részlet/
A forduló. Azt hittem, valamilyen oknál fogva delta vezetett ki belőle, de ez sima hurok. A vezető úr, amíg a kávéját itta a Megálló presszóban, nem teljes körpályára állította a villamost, csak megvárta, amíg egyes fokozaton eljön a hurok végéig, akkor szokott visszalépni rá.
Az első villamos a Stromovka parkban, Egy korabeli hatos. Még egy. Látszik a rúdáramszedő. ezért tudott ez kiugrani.
az 1890-es években.
Az 1966-os fotókon a villamos már pantográf-áramszedővel látható.
A vonal rendszeresen változott, a novella valószínűleg az 1940 körülit írja le:
1940 trasa Baumgarten / Stromovka - Ausstellung / Výstaviště - Bubenská tř. - Hlávkabrücke / Hlávkův most - Moldaubahnhof / Vltavské nádr. (bývalé nádr.Těšnov) - Deutschherrenstrasse / Poříč - Hibernerbahnhof / Hyberské nádr. (Masarykovo nádr.) - Hauptbahnhof / Hlavní nádr. - Museum / Museum - König Peter Platz / nám.Petra Osvoboditele - Tschechisches Kinder spital / Česká dětská nemocnice
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tramvajových_linek_v_Praze
A Hlávkův most, ahol a kocsirendező utolérte a villamost, és megállította, mint Harry Piel.
/Hubert August Piel, Harry Piel (12 July 1892 Düsseldorf– 27 March 1963) in Munich, Germany, was a prolific German actor, film director, screenwriter and film producer who was involved in over 150 films./