napocza Creative Commons License 2015.03.01 0 0 54142

75154 Szerbia, Duna, a Vaskapu-szoros (Portile de Fier) hajózócsatornája. Az MHRT Eger vontatóhajója, mögötte egy vontató gőzmozdony.


"A csatorna - a Vaskapu csatorna - egy utólag épített "műtárgy", azaz egy a jobbparttal párhuzamos épített gát, amelynek hossza 1700 méter. (Maga a csatorna hossza 2133 méter.) A mederfenék is kikövezett, 73 méter széles a mederben, a vízmélység  orsovai víz mínusz 270 cm. - tehát nagyon optimális, alacsony vízállási körülmények között is használható.

A Vaskapu csatornáig természetesen több hajózó út is volt - pl. a Hadiút -, amelyek már "normásak" voltak, azaz a hajóútban a vízmélység az orsovai vízálláshoz viszonyítva pontosan meg volt adva.

 

A Vaskapu csatorna alsó - anyaparti, azaz jugoszláv oldalon - a kikövezett parton két gerendákból ácsolt dobogó van illesztve, ahol már ott egy ember a mozdonykötéllel.

A parton pedig - mint egy giccses mesében - hatalmas gőzmozdony, mögötte szerkocsi csörlővel.

A mozdony karnyi vastag drótkötelének csatját beakasztják az első uszály bakjába, két hosszú sípjel, s indul a vonta. A hajó a vízen teljes erővel, a mozdony pedig a parton vontatja felfelé az uszály(oka)t.

(Hogy érzékelhetővé tegyem a csatornában a víz folyását: az a vontató, mely ezen a szakaszon egy terhelt uszályt sem tudna átvontatni, az Al-, vagy Közép-Dunán 6 8 darab uszályt tud  vontatni tisztességes sebességgel biztonságban. )

 

A mozdony kötelét a felső kijáratnál hangjelre kell elengedni, s innentől kezdve a hajó már csak önmagában no és gépészeiben bízhat."

https://sites.google.com/site/dunahajo/cikk27