BJani Creative Commons License 2015.01.10 0 0 28877

100-200m eltérés nem túl durva?

 

Ez az eltérés nem az irányító által kiadott engedély, és a gép által tartott magasság különbsége! Az néhány méter pontosságú.

Az általam leírt 100-200 méter eltérés nem mérési hiba, hanem a transzponder működési elvéből adódó normális dolog.

A transzponder mindig a 1013-as tengerszintre átszámított légnyomáshoz képest méri a magasságot, azaz csak akkor sugározza pontosan a gép tényleges magasságát, amikor olyan helyen repül, ahol épp 1013 a tengerszinti légnyomás. Minden más esetben eltérés adódik. Nagyon kicsi, vagy nagyon nagy légnyomások esetén jöhet össze 100-200 méter. (1hPa eltérés kb. 30 feet eltérést ad ki, Magyarországon a légnyomás ritkán van 1040hPa felett, vagy 995hPa alatt.)

 

Ha meg a transzponder nem azt a magasságot adja meg amit a pilóta lát, akkor miért nem?

 

Mert a pilóta a magasságmérőjét beállítja az aktuális légnyomásra. Pont azért, hogy tudjon pontos tengerszint feletti magasságot tartani, azaz ne menjen még véletlenül sem hegyeknek.

Nagyobb magasságban viszont ez nem érdekes már, így ott flight levelen repülnek, azaz a 1013-as légnyomás szinttől számolják a magasságot.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level

Előzmény: pythonozok (28876)