"Odaat" kicsit eldurvultak a dolgok igy a valoban hozzaertoktol varnnank allasfoglalast.
Az állásfoglalás egyértelmű: ha az olaj megfelel a gyári specifikációnak, akkor használható.
A viszkozitás egy erősen túlértékelt paraméter, feltehetően azért, mert azt írják a legnagyobb számokkal az olajos flakonra. Az olajok között más tekintetben ma már sokkal nagyobb különbségek lehetnek.
Pusztán a viszkozitást vizsgálva a 0W-20 olaj az 5W-30-as olajnál hideg motorban jobban véd, mert alacsony hőmérsékleten jobb a szivattyúzhatósága, gyorsabban felépül a kenés. Tudni kell, hogy a motorok kopásának nagy része hidegüzemben keletkezik, pár kilométer hideg motorral, nem tökéletes kenéssel jobban koptatja a motort, mint sok száz kilométer optimális hőmérsékleten. A kisebb W-előtti szám minden esetben csak előnnyel jár.
A melegoldali viszkozitás nem a külső hőmérséklettől függ, hiszen tök mindegy, hogy kint kellemes 25 fok van, vagy perzselő 45 fokos kánikula, a motor üzemi hőmérséklete mindenképpen sokkal magasabb, a dugattyú körül akár 250-300 fokos hőterhelés is kialakulhat. A melegoldali viszkozitási értéket üzemi hőmérsékleten mérik, és nagyon leegyszerűsítve arról van szó, milyen vastag és erős filmréteget képez az olaj a fémfelületek között. Itt már nem egyértelmű, melyik szám a "jobb," hiszen a vastagabb olajfilm, a biztosabb kenés fontos dolog ugyan, de a magasabb viszkozitás indexű olaj ugyanakkor növeli a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást. Nem véletlen, hogy a fogyasztásra és környezetbarátságra kihegyezett Prius gyári olaja a 0W-20-as.
Összefoglalva: hideg motornál a 0W-20-as olaj védi jobban a motort. Üzemmeleg motornál az 5W-30-as, ugyanakkor ennél az olajnál egy minimális energia veszteséggel is kell számolnunk.
Van itt azonban még két apróság. Az egyik, hogy 0W-20-as olajat tényleg csak nagyon jó minőségű alapolajból lehet gyártani, így előfordulhat az, hogy a viszonylag "alacsony" melegoldali viszkozitás ellenére az olaj HTHS paramétere igen jó, azaz az általa képzett olajfilm magas hőmérsékleten és nagy nyíróhatás közben is stabil marad. A másik, hogy a Priusban a benzinmotor a fokozatmentes váltó miatt csak egy nagyon szűk fordulatszámban dolgozik, ráadásul, amikor komoly terhelés érné (pl. gyorsítás), akkor a villany hajtás besegít. Ebből én arra következtetek, hogy a motoron belül viszonylag kicsi az esélye extrém magas hőmérsékletek kialakulásának, így a 20-as olaj pont jó lehet.
Figyelmeztetés: amit a 0W-20 olajokról szép dolgokat leírtam, az csak olyan autóra vonatkozik, amelyhez a gyár kifejezetten megengedi a használatát.