setra415HD Creative Commons License 2014.12.07 0 0 27624

Igaz távolsági, de érdekességképpen néhány példa a környező országokból:

 

Csehországban: Brno-Ceske Budejovice 220 km, 2380 Ft, 10,8 Ft/km

Ausztriában: Bécs-Graz 200 km, 2745 Ft-tól, 13,7 Ft/km

Németországban: Lipcse-Dresda 120 km, 1525 Ft-tól 12,7 Ft/km (nagyvárosok között a 10 Ft/km alatti tarifa sem ritka.)

 

Itthon: Kaposvár-Bp 190 km, teljesáron 3705 Ft, 19,5 Ft/km, 50% kedvezménnyel 2005 Ft, 10,5 Ft/km

 

Az ÁFA tartalma szinten minden jegynek eltérő mértékű, de nem számottevően. A német és osztrák példánál a jegy ára a járat foglaltságával együtt emelkedik, és nincsen egyéb kedvezmény, de aki időben foglal, az az itthoni 50%-os kedvezményűvel megegyező áron tud utazni. A cseh példánál a menetjegy ára fix.

És persze nem 15-20 éves szakadt E95-össsel, vagy éppen túlszékezett regionális közlekedésre alkalmas autóbusszal nyújtják a szolgáltatást, amit olykor utaskísérő, és fedélzeti szolgáltatással is kiegészítenek. 

Mindezt persze csak azokban a viszonylatokban, ahol a jegyárbevételből tudják fedezni a működési költségeket.

 

Az itthoni regionális és távolsági autóbuszjáratok egy része mindezzel nyilván nem összehasonlítható, de a fenti példák is azt mutatják, hogy nagyvárosok között, ahol legalább 25-30 fizető utas utazik átlagosan, autóbusszal (akár piaci alapon is) az itthoni közszolgáltatási tarifánál olcsóbban is lehet szolgáltatatni. 

Előzmény: archlinux (27623)