hmsoft Creative Commons License 2014.11.24 0 0 414619

Az RZsD által üzemeltetett hálózaton 11 ezer biztosított útátjáró van. Ennek huszonegynéhány százaléka őrzött, tehát van személyzete. És körülbelül ugyanennyi a fénysorompón kívül motoros sorompóval és/vagy UZP-vel ellátottak mennyisége. (Megjegyzem, érdekes dolog az őrzött útátjáró mint olyan. Elvileg azért alkalmazzák, hogy a problémás helyeken legyen valaki, aki idejében felismer egy veszélyhelyzetet, és megkezdheti az intézkedést. És úgy gondolják, hogy a személyzet fenntartása még mindig olcsóbb, mint az így megúszott balesetek meg-nem-úszása. Igen ám, csakhogy magam is többször voltam már szemtanúja olyan esetnek, amikor az autós tudatosan kihasználta az útátjáró őrzött jellegét. Például az átjáró mögött dugó keletkezett - és az autós fogta magát, ráhajtott a sínekre, aztán nem tudott továbbmenni, mert előtte állt a sor. A sorompó lecsukódott, de az autós nem nagyon zavartatta magát, mondván, majd a sorompóőr úgyis tesz valamit. Nagy ordítozás és anyázás kerekedett, de mindenki szerencséjére váltott valahol előrébb az úton a lámpa, és tovább lehetett menni. Közben a mozdony pofikája már szépen látszódott a nem is olyan távolban.)

Az UZP elvileg bárhol felszerelhető, tehát őrzés nélküli útátjárókban is. De ezzel idáig viszonylag kevés alkalommal éltek: ha mégis, akkor állomási sorompós útátjáróban, amely ezenkívül még videomegfigyeléssel is el volt látva. Az őrzöttnél az őr felelőssége, hogy működjön az UZP, a videós-állomásinál pedig a forgalmi személyzeté. De egy nyíltvonali, őrzés nélkülinél valóban más a helyzet: nem tudod garantálni, hogy ha az UZP bármi okból működésképtelenné válik, akkor pár percen belül ott terem valaki, és legalábbis dokumentálja, hogy tényleg elromlott. Még úgy sem, hogy egyébként az UZP-ket felszerelik pár végálláskapcsolóval, amelyek segítségével üzenet megy minimum a legközelebbi állomásra (vagy kívánság szerint máshova), ha nem működik. De ezzel csak a hibalehetőségek egy része fogható meg. Be lehetne kötni a végálláskapcsolókat a vonali biztosítóberendezésbe - na ezt viszont nagyon sokan nem szeretnék, és eddig sikeresen küzdöttek ellene. Marad a jogi szabályozás, olyan jelleggel, hogy ha van UZP, de működésképtelen, és a csatt megtörténik, akkor vajon hogyan alakul a közúti résztvevő felelőssége. Én eddig nem olvastam olyat sehol, hogy ezt a szituációt külön mérlegelné valaki - de az ellenkezőjét sem. Márpedig egy határozott "igen" vagy "nem" itt csodákat művelhet, annál is inkább, mert az új UZP telepítések már egyre inkább kénytelenek feszegetni a kérdést (hiszen elfogytak az őrzött útátjárók, de jóformán az állomási, őrzés nélküliek is).

hm

Előzmény: v_peti (414615)