rferi Creative Commons License 2014.11.24 0 0 81470

Vannak egy fázisú és három fázisú motorok.

A három fázisú motorok között vannak 230/400 és 400/700 voltosak.

Ez utóbbiakat lehet a 400 voltos 3f hálózatról deltában járatni, és többnyire csillagban indítják őket.

a 230/400 motorokat a 400 voltos 3f hálózatról csak csillagban lehet járatni, hiába írják rá, hogy csillag/delta.Ez utóbbi jelzés érvényes, de nem a 400 voltos 3f hálózaton, hanem a 230v 3f hálózaton, bárhonnan szedjük elő is azt (pl frekiváltóból).

Aztán vannak az egy fázisra készített motorok, amiből alapvetően kétféle van:

-az indítófázisos, aminél induláskor egy relé egy kondit köt az indítófázis tekercsére, elindulás után lekapcsolja azt. Ez a tekercs úgy van a motorba betekerve, hogy 90 MÁGNESES fokkal van elforgatva a főfázishoz képest, és mivel a kondi is csak 90 fokot tol a fázison, így tökéletes összhangban van minden mindennel, és szépen indul a gép.

-és van az állandó segédüzemi tekercseléssel készített, ami valójában látszólag olyan, mintha 3 fázisú lenne, de nem lehet 3 fázisú hálózatra kötni mégsem. Ezeknek a 3. fázist az üzemi kondi adja.A tekercsek méretezése ehhez igazodik, és megadják a kondenzátor értékét is az adfattáblán.

Ezt manapság jobban preferálják, mint régebben, mert akkor egy harmadik tipust szerettek:

a kétfázisosat, ahol is a segédfázis tekercse 90 fokra volt betekerve, és többnyire alumínium vezetékből volt, hogy ezzel is segítse a fázistolást. (sárga lakkozásnak tűnt a drót, de volt zöld lakkozású is).

Az is állandó üzemi kondival ment.

 

Olyan motor nincs, amit gyárilag 3f-re csinálnak, de közlik velünk a hekkeléses egyfázisú meghajtáshoz a kondi méretét, meg a bekötést hozzá.

Ami ilyennek néz ki, az valójában valamelyik az egyfázisosak közül.

 

Azt vésse mindenki jól az eszébe, hogy bár tudjuk járatni a 3f motorokat egy fázisról kondival, de ez kínszenvedés a motornak.

A 3f rendszerben az egyes fázisok közt 120 fokos követési fázisszög van, kondenzátorral csak 90 fokot tudnánk elméletileg előállítani, de a gyakorlatban ez is kevesebb. Emiatt a harmadik pontra adott feszültség nincs jó fázisban, és az egyik tekercset késlelteti, a másikat sietteti, gyakorlatilag mindkettőnek megnöveli az áramát még üresjáratban is!

Ha egy ilyen kapcsolásban üresjáratban megmérnénk az egyes vezetékeken az áramokat, igen meglepődnénk: az egyik elég kicsi lenne, a másik viszont többnyire még a motor névleges áramánál is magasabb. Aztán ahogy elkezdjük terhelni a motort, a kicsi nő, a nagy csökken, és a kondi értéke akkor jó, ha a szükséges terhelésnél a két áram egyforma. Elvileg így kéne beállítani minden egyes motornál ezt az üzemmódot, már persze ha a motort nem változó terhelésértéken üzemeltetjük majd.

 

Szóval egy így járatott motor üresjáratban is melegszik rendesen, és ez természetes, bár nem jó jelenség.

 

 

Előzmény: kutyala (81464)