Gábrisvitéz Creative Commons License 2014.11.04 0 0 91419

Úgy kb. 2 hónapja elkezdtem összekapirgálni a '90-es években a volt NDK területéről hazahozott 200-as Ikarusokat. Sajnos az időhiány engem is sújt, emiatt nem tudok a dologgal olyan intenzitással foglalkozni, ahogy szeretném, messze nem is vagyok még a dolog végén, de azért van már némi
részeredmény. A számadatokban minden esetben csak az általam eddig fellelt kocsikat tüntettem fel, lehet, hogy a darabszámok ezért nem feltétlenül
pontosak. Fogadjátok ezt az összegzést úgy, hogy - egyelőre még - a teljesség igénye nélkül készült, de a nagyságrendet már mindenképpen láttatja és a
hiányosságai ellenére nagyjából bemutatja ezeknek a járgányoknak a helyét a hazai közforgalmú közlekedésben. Előrebocsátom, csak a Volánok illetve a
városi cégek által üzembe állított kocsikkal foglalkoztam, az ezektől magántulajdonoshoz került járművek további sorsát sem követtem.

A típusok alapján kezdtem keresni a kocsikat, ezek ugye a következők: IK 250.67, IK 250.72, IK 256.51, IK 260.02, IK 260.43, IK 263.01, IK 280.02, IK
280.03. Összesen 636 db-ot találtam eddig a következő bontásban: IK 250.67 - 17 db, IK 250.72 - 1 db, IK 256.51 - 43 db, IK 260.02 - 101 db, IK 260.43 -
108 db, IK 263.01 - 35 db, IK 280.02 - 214 db és IK 280.03 - 117 db. És itt jött az első probléma, hogy vajon tényleg minden az, aminek látszik? A kérdés a
260-asokra és a 280-asokra értendő az ilyen-olyan átépítések és a különféle nyilvántartások miatt. Szóval már itt bajban voltam. Aztán vannak a fent
említett típusoknak olyan példányai is, amelyek sohasem hagyták el Magyarországot. Erre nézve a Volánbusz-tpoikban kaptam segítséget.


Aztán megnéztem, melyik közlekedési vállalatoknál álltak forgalomba ezek a repatriált kocsik. Itt nagy különbségek adódtak. A BKV, az MVK és a
Kunság Volán egyáltalán nem állított ilyen kocsit forgalomba és ott van kakukktojásként a Gemenc Volán, ahol csak az egyetlen, a KT-től átvett 280-ast
találtam. A szélső értékek 1 és 91 a többi vállalat ezek között mozog. Az igazi "nagy felhasználók" a Balaton, a Borsod, a Hajdú és a Szabolcs Volánok
voltak, emellett volt 10 olyan cég, ami 10-nél kevesebb ilyen kocsit állított üzembe, a többiek ezek között mozogtak. Aztán voltak olyan buszok, melyek
gazdát cseréltek időközben. Így került busz az Alba Volántól az Agria Volánhoz, a Balaton Volántól a Bakony illetve a Mátra Volánokhoz, a Jászkun
Volántól a Hatvani Volánhoz, a Kisalföld Volántól a Vértes Volánhoz, a KT-től a DKV-hoz, Gemenc Volánhoz, a Hatvani Volánhoz, az SzKT-hoz, az
SzKT-tól a Tisza Volánhoz, illetve a Zala Volántól a Kapos és a Somló Volánokhoz. Az egyszerűség kedvéért ezeket az első üzembe állítójuknál vettem
számításba Így a következő számok adódtak: Agria V.: 47 db, Alba V.: 19 db, Bács V.: 1 db, Bakony V.: 19 db, Balaton V.: 65 db, Borsod V.: 91 db, Hajdú
V.: 59 db, Hatvani V.: 1 db, Jászkun V.: 20 db, KT: 13 db, Kapos V.: 2 db, Kisalföld V.: 4 db, Körös V.: 46 db, Mátra V.: 3 db, Nógrád V.: 1 db, Pannon V.:
1 db, PK: 1 db (vélhetően még a Pannontól), Somló V.: 7 db, Szabolcs V.: 79 db, SzKT: 2 db, Tisza V.: 15 db, Vasi V.: 25 db, Vértes V.: 37 db, Volánbusz:46
db, Zala V.: 31 db.


Próbáltam keresgetni a kocsik németországi előéletét is, de ez még hosszabb kutatást igényel, egyelőre a 636 kocsiból csak 80-nak tudtam meg a német
rendszámát, illetve 167-nek a korábbi szolgálati helyét. Ez utóbbiak a következők: Annaberg - 5 db, Berlin - 77 db, Brandenburg an der Havel - 6 db,  
Chemnitz - 1 db, Cottbus - 28 db, Döbeln - 1 db, Dresden - 13 db, Eberswalde - 1 db, Görlitz - 1 db, Gransee - 1 db, Halle - 9 db, Leipzig - 1 db, Magdeburg - 2 db, Meissen - 9 db, Merseburg - 2 db, Penzlau - 1 db, Rostock - 1 db, Suhl - 1 db, Zittau - 1 db, Zwenkau - 1 db, Zwickau - 2 db, Weimar - 1 db, Wittenberg - 2 db. Ezt persze csak érdekességképpen írtam le, mert 469 kocsinak nem tudom még a származási helyét.


Kerestem továbbá a hazahozott kocsik évjáratát is. Ez is érdekes lehet, mert 1974-től 1990-is terjedően találtam, de itt is hiányzik még 130 busz adata. A
megtalált adatok bontása itt a következő: 1974. - 1 db, 1975. - 1 db, 1977. - 2 db, 1978. - 1 db, 1979. - 1 db, 1981. - 3 db, 1982. - 1 db, 1984. - 5 db, 1985. - 16 db, 1986. - 35 db, 1987. - 79 db, 1988. - 151 db, 1989. - 129 db, 1990. - 81 db. Ennek alapján a legöregebb kocsit a Balaton Volán hozta Berlinből, de a '74 és '82. közötti 10db matuzsálemi korú kocsiból 7-et a Hajdú hozott haza.


Ugyancsak néztem még, hogy mikor kerültek haza ezek a kocsik. Ezt 391 esetben tudtam megállapítani, de a nagyságrendek nyilván jellemzőek. Ha igaz, akkor az első kocsi a Zala Volánhoz érkezett 1990-ben BOV-254 "személyében", bár nekem ez az adat sántít. A többi a következőképpen adódott: 1991. - 12 db, 1992. - 57 db, 1993. - 111 db, 1994. - 63 db, 1995. - 45 db, 1996. - 52 db, 1997. - 43 db, 1998. - 7 db. A buszok zöme tehát  1992-96. között érkezett. Megint így kezdem, ha igaz, akkor az utolsóként hazaérkezett busz a Vasi Volán EUC-743 frsz-ú IK 256.51-ese volt.


És végül jöhetnének a selejtezési adatok, de ezzel kapcsolatban még nem igazán kutattam, de annyit már látok, hogy volt kocsi, amit már 1995-ben töröltek az állományból pl. az első között lehetett a Nógrád 1977-es évjáratú, 1993-ban behozott 280.02-ese, a CCD-597.

Egyelőre tehát ennyire jutottam, rengeteg adat hiányzik még és a meglevőket is lehet még tovább bontogatni, különböző megfigyeléseket eszközölni, következtetéseket levonni. Számomra érdekes "játék" volt eddig is eljutni. Ahogy tudom, még próbálok több adatot összelapátolni. Bármilyen segítséget (kiegészítést, javítást, kritikát, adatot) szívesen fogadok, akár itt, de publikus az e-mail címem is.