Racilaci Creative Commons License 2014.11.02 0 0 60456

A VÉEK topicban merült fel a vita, de ott off, úgyhogy itt részletezném.

 

A probléma: valaki nekiment a 2007-es szárnyvasúti bezárásoknak, mondván, hogy az milliárdos veszteséget terhelt a volánokra. Erre válaszoltam, hogy ha a volánoknak az milliárdos veszteség volt, akkor a MÁV szintjén ez tízmilliárdos veszteséget jelenthetett, s ráadásul a pótlások révén az ott élők színvonalasabb szolgáltatáshoz juthattak. Erre kérdezett egy topiktárs példát.

 

Akkor álljon itt a példa. Volt egy Ohat-Pusztakócs-Tiszalök méltán világhíres vasúti járat, amely rendre 2-3 utassal szaladgált. Ez is megszüntetésre került. Akkor ezt automatikusan pótolták busszal, eleinte egy az egyben, majd pedig kettévágva - Egyek-Polgár, illetve Polgár-Tiszalök járatokkal. Az azonnali pótlás nagyjából illeszkedett a vasúti menetrendhez, aminek nyomán az volt, hogy a Tiszagyulaháza-Polgár-Tuv. járatokat követte 10-20 percekkel a Tiszalök-Tiszagyulaháza-Polgár járat (mindkét irányban), illetve ugyanez volt az Egyek-Tiszacsege-Polgár-Tuv. vonalon is. Ezzel kb. hozta is a vonatpótló a vonatok egykori utasszámát.

 

Ehhez képest az idő eltelt szépen, s beállt egy elég korrekt renddé a dolog. Most úgy van, hogy napi  5 járatpár megy Polgárról Tiszalökre, s ebből 4-szer durva völgyidőbe sűrít be (7:35-11:49 között 10:30-kor, 11:49-14:49 között 13:40-kor, 16:05-17:50 között 17:00-kor, 18:49-22:55 között 20:30-kor). Egyedül egy járat szed el utast már meglévő, hagyományos járattól, de az a reggeli időszakban nem lehet túl drámai.

 

Ezen a vonalon tehát Újtikos jól járt, mert bár ott a falu közepén állt meg a vonat, de kb. akkor, amikor a busz is arra járt. Most meg egyenletesebb az ellátása. Tiszagyulaháza és Tiszadob sokkal jobban járt, mint korábban, mert előbbit nem is érintette a vonat, az utóbbit pedig kilométerekkel elkerülte. És minden egyéb utas jól járt, mert Polgáron nem a városka kies határában kell leszállniuk, hanem a központban, és Tiszalökön dettó ugyanígy van.

 

 

A vonal másik felén a vonatpótlás szervesebben beépült a Hajdú Volán által korábban is ellátott Polgár-Egyek viszonylatba, tehát itt valójában nem is került minden vonat pótlásra. Viszont a menetrend itt is kiegyenlítettebb lett, mint korábban volt.

 

Ez kb. a pozitív példa, amikor a vasúti megszüntetés nemhogy kárt, hanem kifejezett hasznot hoz az ott élőknek.