vrobee Creative Commons License 2014.10.27 0 0 413439

Értem én, igaz. De ettől még nem oldódik meg a probléma, nevezetesen nem jut el mindenki az úti céljához.

Ezzel semmi probléma, hiszen a repüléssel ellentétben a vasútnak van alternatívája, az autó.

 

Az autó a vasúttal szemben se mindig és mindenkinek alternatíva. Van egy nagy különbség viszont, hogy a repülésben az árak szabályozzák a keresletet - ahogy fogynak a helyek, úgy lesznek egyre drágábbak. Így aztán akinek igazán fontos, az tud akkor menni, amikor szeretne, aki meg rugalmasabb, vagy messzebbre gondolkodik előre, az tud olcsóbban repülni. Ott is lehet igazi  "utaslemaradás" nagyritkán, pl. karácsony körül - de mindezt úgy, hogy átlagosan 80% fölötti a kihasználtság, pedig figyelnek rá, hogy ne sokat álljanak a drága eszközök.

 

Ez a modell persze nem csak a repülésben működik, hanem pl. busztársaságoknál, de vasúti példa is van bőven, Európából és máshonnan. Amelyik társaságot érdekli, hogy mennyi pénzt költ el, és milyen haszonnal, az valami hasonlót megvalósított már,  legalábbis a minőségibb, nem alapszolgáltatást képviselő járataikon. Amelyiknél meg csak annyi az álláspont, hogy az állam adjon egyrészt pénzt, másrészt még több pénzt, de hogy ő mit nyújt az utasnak, abba senki ne szóljon bele, és az utas a hibás, ha nem fér föl a vonatra, vagy leszállítják félúton - na azt meg látjuk, hogy milyen.

Előzmény: DJ. Bakter (413431)