hmsoft Creative Commons License 2014.10.18 0 0 412892

A sztoriban szereplő mozdony szempontjából annyi a probléma, hogy a grúz vasúti hálózat gyakorlatilag a Kaszpi-tengert a Fekete-tengerrel összekötő gerincből és a leágazásaiból áll. (Maga a gerinc manapság sajnos kicsit hiányos: az abháziai szakaszát feladták, van is egy angol gyereknek valami jó hosszú képriportja róla.) A hegyi jelleg miatt a fővonalat (a gerincet) elég hamar elkezdték villamosítani (a Szurámi-hágónál lévő szakasza volt az első villamosított vonal a SzU-ban, ahol kifejezetten teherforgalmi, nagyvasúti célból használták a drótot), aztán jöttek a leágazásai. A hálózat zöme ma villamosított. Pár évtizeddel korábban persze több volt a dízelüzemű vonal, de ezek akkor is a gerincről leágazók voltak, nem pedig maga a gerinc. Márpedig orosz területről (de akár azeri területről is) a gerincvonalon át közlekedtek a nem helyi jellegű tehervonatok (illetve a távolsági személyszállító vonatok). Tehát mire a nem villamosított szakaszokon egyáltalán megjelentek az első dízelgépek (kizárásos alapon TE3-asok), azok már csak a helyi forgalmat ellátó, grúziai állomásítású dízelgépek lehettek. Orosz terület felől dízelgépnek egyszerűen nem volt miért bemennie. Nem zárom ki, hogy volt ilyen, de nem volt jellemző.

hm

Előzmény: manhattani (412891)