Hernyofan Creative Commons License 2014.10.16 0 0 96731

Üdv! Farigcsáltam kicsit, gondoltam megosztom, hátha másokat is érint majd. Kicsit terjedelmesebben leírom a menetét is.

 

Szóval az történt, hogy a Piko Expert szériában megjelent a Vectron, ami nekem nagyon tetszett. A Railpool-os és MRCE-s változat is megfordul Ausztriában, így a gyűjteménybe is passzolna, de eddig ellen tudtam állni. Azonban egy hete egy osztrák különkiadás keretében megjelent a CargoServ-es változat. Ezt osztrák modellboltokban lehet kapni, de ahogy láttam a honlapjukon, a ModellKit is felvette a kínálatába. Nos, e nélkül szerintem nincs jól működő háztartás, úgyhogy beszereztem egyet Bécsből.

Íme:

 

 

A modellen vannak hibák, hiányosságok. Ezek egy része javítható, szebbé tehető.

Kezdjük azzal, ami feltűnt, de nem tudok vele mit kezdeni:

1, A mozdony elején a homloküveg alatti rész sárgája kicsit más árnyalat, mint a szekrény többi részén. Ez fotókon jobban kijön, élőben kevésbé zavaró.

2, Szintén a mozdony orra, és ez az elem: a homloküveg alatti illesztés vízszintes fekete csíkja túl vastag. Ennek vékonyabbnak kéne lenni, mint a lámpatest körüli fekete. Együtt lehet vele élni.

3, A mozdony oldalán a vezetőállás ajtajai körül található kapaszkodók, amit egybeöntöttek a kasznival. Ez a fekete MRCE-s gépen, vagy még inkább a Railpool-os ezüst színű  mozdonyon annyira nem vészes, itt azonban elég illúzióromboló, hogy az oldalára fel lett festve a mozdonyszekrényen található minta. Oldalról nézve nem gond, csak ne nézzünk rá szemből...

 

A modell ennek ellenére nagyon jól tuningolható. A következő dolgokat farigcsáltam át rajta:

 

1, Mellgerenda, pályakotró

 

Nálam a mozdonyok csak egyik végükkel vontatnak, a másikra fel vannak szerelve a kiegészítők. A Piko ezt a részt elég egyszerűen letudta:

 

 

A kinematikát erről a végről kiszereltem, a helyén keletkező lyuk kitöltésére a megoldás kétségbeesett segélykiáltásomra a Vectron topicból jött, ahol többekközt Vendégsín ( köszönet neki ezúton is ) képén látható egy érdekes rész:

 

A kotrót ennek tudatában kiegészítettem ( a kinematika miatt amúgy is hiányzott belőle egy rész középen ), az új alkatrészeket sztirolból vágtam ki, majd ragasztottam össze. Egy kicsit csaltam is: ezt az elemet egy kicsit magasabbra vettem, hogy véletlenül se lehessen ott belátni. Végül kiderült, hogy ritkán kerül szem elé ez a rész, de a hatás tökéletes.

 

 

A mellgerendára fel kell szerelni a légtömlőket, csavarkapcsokat, vonatfűtési csatlakozókat. Ezért ezt kifúrtam - ez volt talán a legkényesebb művelet -, a Piko-féle imitációkat egy picit lecsiszoltam róla. A légtömlőket és a csavarkapcsot egy Jägerndorfer mozdony dobozából halásztam hozzá. A többi csatlakozó már trükkösebb volt: ezeket sztirol lap, húzott szál ( olvasztott öntőkeret maradék - hogy miket tanulhat az ember makettezőktől... ), és rézlemez felhasználásával készítettem el. A sztirollal igyekeztem kiképezni a mellgerenda tömlők alatti kiugró részét. Ezek a kinematika miatt szintén lemaradtak.

 

 

Aztán jött a festés, és összeszerelés:

 

 

2, Vezetőállás

 

A vezetőálláson két fontos zavaró tényező van:

- benézve sokszor elővillan a kaszni belső fala, ami élénk sárga

- ezen felül csak fehér van odabent, amitől az egész teljesen üresnek tűnik.

 

Elsőként kifestettem a kasznit belülről fehérrel. A vezetőállás imitációt is feldobtam egy kis festéssel. Az ülések sötétszürke, a padló világosszürke színt kapott. A vezetőasztalt az igazinak megfelelően kék - feketére festettem. Ehhez először felfestettem a kéket, majd erre jött a fekete ( egész pontosan matt sötétszürke ). Bár kézzel festettem, így kiszerelve nem tűnik bizalomgerjesztőnek, a mozdonyban fantasztikusan néz ki, ahogy egyes részei elővillannak néhány szögből.

 

 

Ezután következett a nálam elmaradhatatlan napellenző roló. Ezeket rézlemezből készítettem el: kivágtam, majd két vékony csíkot forrasztottam az alkatrész hátuljára. Később ezeknél fogva ragasztottam fel a vezetőállás tetejére - illetve ezek másik végéből képeztem ki az apró lehúzó fülecskéket is. A rolót fehérre, a fülecskét szürkére festettem, majd egy segédfül rögzítése után ( ennél fogva kényelmesen megfogható az egész alkatrész csipesszel, és könnyen beállítható végleges helyzetébe ) beragasztottam a kaszniba.

 

 

3, Tető

 

A modell egyik leggyengébb ( ill. legbumfordibb ) pontja az áramszedő. Ezt érdemes Roco Taurus félpantográfra cserélni - de megpróbálhatjuk átfaragni is, ez költséghatékonyabb.

A legdurvább része az áramszedőnek a paletta, valamint a felső karok közötti merevítő huzalok. A palettát leszabtam, a lefutó szarvakat újra kihajtogattam. A merevítő huzalokat kivágtam, a helyére lakkozott rézhuzalt húztam be, melyet előtte vékonyan befuttattam forrasztó ónnal, így nem kell a festésével bajlódni. A huzal végeit a főkar és a felső karok találkozásánál forrasztással rögzítettem.

Ha agyonvernek, se tudom megmondani, hogy mi a fenéért használ a Piko fekete huzalt a felső karokhoz, amikor van neki króm színű is ( lásd pl. 1216 ), de ezeket lefestettem ezüstre. Előrelépés viszont, hogy a Piko ennél a modellnél kidolgozta a szigetelőket is az áramszedő alatt, így ezeket csak le kell festeni barnára, és máris szépek.

 

 

A tetővezetéket a Piko az előző két Vectron szérián elrontotta. Ez ugyanis a valóságban nem piros, mint a modellen. Jó hír, hogy ezt észrevették, és ezen a modellen javították. A rossz hír az, hogy itt se jó, mert ugyanolyan sötétszürke lett, mint a tető. Ez nem csak hibás, de gyakorlatilag láthatatlanná teszi sok szögből ezt a szép részt. A valódi mozdonyon a tetővezeték rézszínű, mindenféle színes festés nélkül. Ezt a színt én két barnából, egy kis pirosból, és a csillogást biztosítandó ezüstből kevertem ki. A tetővezetéket átfestettem, majd következtek a rögzítő és összekötőelemek. Ezek az igazin alumíniumból vannak, így lefestettem őket ezüst színnel.

 

 

4, Egyéb apróságok

 

Végezetül a visszapillantó kamerákat szürkére, a vonatbefolyásoló berendezés vevőtekercseit a forgóvázon ezüst színűre festettem.

 

 

A végeredmény szerintem egy egészen szép modell lett, ami jól mutat "a nagyok" között:

 

 

 

A következő bejelentkező a plasztikai beavatkozásra a CargoServ-es társa lesz, az Expert 1216-os.