SLX-350 Creative Commons License 2014.10.10 0 0 32019

Szia Olayos,

 

A 10W-40-es olajok (és a tájéka) az esetek túlnyomó részében valóban inkább csak ajánlásnak tekinthető vagyis az 5-6 éves és az attól öregebb autóknál az adott autóhoz és üzemeltetési körülményekhez optimális SAE osztály belövéséhez lehet és érdemes is kísérletezgetni (természetesen azonos minősítésű és/vagy jóváhagyású olajokkal).

Az újabb modelleknél - és itt jönnek képbe a SAE 0W-X-es olajok - egyre kevésbé vannak alternatívák, a gyártók megadják azt az 1 (vagy 2) SAE osztályt (és persze a jóváhagyást) amire az adott motor "be van lőve".

Ha egy motorban a kezdetektől 0W-s olajat használnak és megfelelően bánnak az autóval (hidegen nem tapossuk ki a belét, az első pár ezer km-en nem próbáljuk ki a végsebességet) akkor (a tapasztalatom szerint) akár több százezer km-en keresztül is hibátlanul működik a technika.

A gondok többnyire abból adódnak ha egy motort hosszabb időn keresztül gyengébb (pl. SAE 10W-40 HC) olajjal használtak majd egyszer csak úgy gondolja a tulaj hogy megadja a vasnak a legjobbat. Ilyenkor az új, jobb minőségű (pl. 0W-s teljesen szintetikus) olaj a motorban addig összegyűlt gané nagy részét feloldja, az ily módon keringésbe kerülő szötty-mötty pedig a leglehetetlenebb helyeken (például a gyűrűhornyokban) képes leülepedni és különböző galibákat okozni.

Előzmény: oLayos (32018)