Freehill Creative Commons License 2014.10.06 0 0 22840

A CITY-busz ugye érdekes történet, eredetileg egész más célja lett volna: a Belváros autómentesítése, a(z eddig meg nem épített) P+R parkolók összekötése a történeti városmaggal (lásd: http://veke.hu/2007/09/a-tomegkozlekedes-napja-gyorott/). Mivel a Belváros autómentesítése gyakorlatilag a mai napig nincs napirenden, a CITY-busz jó időre annyiban is maradt volna, mígnem a piac áthelyezése mégis lehetőséget adott a beindítására. Kezdetben csak piaci napokon, az egyetemet akkor még nem is érintve. Aztán a Jedlik híd átadása után született az a döntés a város részéről, hogy a Teleki utca környékén a jövőben "hagyományos busz" nem maradhat, viszont Révfalu felől is biztosítani kell a kapcsolatot a Belváros ezen részéhez (nem az egyetemisták, hanem az ott lakók kérésére!), így alakult ki többé-kevésbé a CITY-busz jelenlegi útvonala és üzemideje. Kezdetben alig utaztak rajta, később azonban leginkább az egyetemisták felfedezték a szolgáltatást, és így lett belőle napjainkra egy jól kihasznált, viszont az eredeti céljától teljesen idegen, ebben a formában valóban indokolhatatlan "ingyenes egyetemistajárat". Nem ez volt a cél, de így hozta az események láncolata...

 

Az, hogy kocsihiány esetén miért pont a CITY marad ki, olyan szempontból is érthető, hogy Sárásra, Kismegyerre, Bácsára, Ménfőcsanakra stb. nem túl reális alternatíva kigyalogolni, míg a CITY vonalán ez kivitelezhető. Én inkább azt látom problémának, hogy nem lehetséges a megállóban feleslegesen várakozókat értesíteni, így a gyaloglási időnek akár többszörösét is elvesztegetik a buszra várók. Viszont arra nincs személyzet, hogy egy autóval körbe-körbe járjanak a CITY vonalán, és tájékoztassák a várakozókat. Totem pedig sajnos csak a megállók kisebb részében van.

 

Az egyetem kiszolgálásával kapcsolatban egy gondolat: való igaz, hogy "3-4 évvel ezelőtt még a legközelebbi lehetőségük a Rónay Jácint utcában közlekedő 11-es járat volt". Ez viszont inkább szégyen, mintsem annak bizonyítéka, hogy az egyetem kiszolgálása indokolatlanul bővült volna! A város egyik emblematikus, sok ezer embert érintő intézménye normális kiszolgálást érdemel, nem csak egy viszonylag messze megálló, és csak a Belváros pereméig szállító vonalat (mint a régi 11-es és 16-os volt). A régi hálózat komoly hiányossága volt, hogy nem biztosított normális kapcsolatokat az egyetemnek (persze a Jedlik híd hiányában ez részben érthető is volt), és nem a mostani hálózat "túloz", ezt azért be kellene látni! Ráadásul (a CITY-t leszámítva!) az egyetem környékét érintő buszok száma nem is igazán nőtt: a 11-es ritkult, de elérhetővé teszi Marcalvárost, a 16-osból 6-os lett, a járatsűrűsége nem sokat változott, viszont elérhetővé teszi a József Attila lakótelepet, illetve annak idején ott volt még a kekszgyárnál a 2-es is 10-15 percenként, és a 23-as 10-20 percenként, kicsit több gyaloglással, de elérhetővé téve Adyvárost és a külső kollégiumot, most a 9-19 ezeknél jóval ritkábban, de gyaloglás nélkül szolgálja ki ezeket az úti célokat. Tehát valójában annyi történt, hogy az egyetemet korábban kisebb-nagyobb távolságban kerülgető buszok koncentráltan a legfőbb céljukhoz kerültek, ahol a legnagyobb igény van rájuk, de összességében nem nőtt a járatok száma (sőt, bizonyos vonalakon csökkent is), ebben szerintem semmi túlzás nincs.

 

"Azon már meg sem lepődök, hogy még az éjszakai buszok is onnan indulnak/indulnának. Persze, nyilván erre is lehet magyarázatot találni": a szavaidból az egyetemistákkal szembeni alapvető ellenérzés érződik, pedig erre a kérdésre teljesen logikus a válasz. Ha lenne állandó éjszakai járat, onnan kellene indítani, ahol a legtöbb utas szállna fel rá, ez pedig tényszerűen az egyetem környéke. Nem csak az egyetemisták járnak oda bulizni, hanem mindenki, mert a legtöbb szórakozóhely ott van. Az 1990-es években volt először kísérlet Győrben éjszakai buszok közlekedtetésére, de az néhány hónap alatt teljes kudarcot vallott, éppen azért, mert nem onnan indultak, ahol éjszaka igény lett volna rájuk. Ezzel szemben a Mobilitási Héten közlekedő bagolybuszokon a minimális ismertségük ellenére (bejáratódás nélkül) is sokan szállnak fel.

Lezárva a gondolatsort: szerintem semmi gond nincs azzal, hogy az egyetem megfelelő kiszolgálást kap, viszont jelen gazdasági helyzetben, illetve a CITY-busz szerepének az eredeti céltól való teljes eltérülése miatt valóban felül kellene vizsgálni a CITY-busz igénybe vételének feltételeit.

A 65 év felettiek teljes díjmentessége pedig szerintem is érthetetlen, de mindannyian tudjuk, hogy ez nem győri sajátosság: az egész országban megnehezíti a közlekedési rendszerek fenntartását ez a nem szakmai alapú kedvezmény (remélem, diplomatikusan fogalmaztam).

Előzmény: Ikarus_280 (22839)