riversea Creative Commons License 2014.09.17 0 0 115973

Mi köszönjük a Fortepan ötletgazdáinak és üzemeltetőinek az oldalt, hatalmasat alkottak! Különösen köszönjük a sok szép hajós felvételt!  Később, ha időm engedi, részt veszek majd a tag-golásban, most egyelőre néhány kiegészítés, észrevétel az elsőként megadott  gőzhajók címkéhez:

 

27652, 27712, 27649 fotókon a KULPA gőzhajó látható.

27678 fotón a STEFÁNIA gőzhajó látható.

27719 fotón az egyik ingahajó, talán a TURUL látható.

31902 fotón a DGT CARL LUDWIG és JOSEPH CARL hajója látható az előtérben.

46344 fotón a vélhetően a DGT ESZTERGOM gőzöse látható.

20238 fotón a BAGOMÉR gőzös látható.

03982 fotón a KÉKES gőzös látható.

03802 fotón középen a KOSSUTH, előtte a ZOLTÁN, a rakpart mellett a SZABADSÁG gőzös látható.

51681 fotón az FK 306 gőzös látható.

50404, 50500, 50499 fotókon a KÖRÖS gőzös látható.

51565 fotón a TÁNCSICS mögött a KÖRÖS látható.

12066 fotón egy MESZHART, Magyar Szovjet Hajózási Rt. kéményszalag látható.

07712 fotón a DUNAFÖLDVÁR gőzös látható.

27282 fotó 1900-ban készült, ekkor Fiume közvetlenül Magyarországhoz tartozott közigazgatásilag (Corpus Separatum), nem Horvátország része volt. A felvétel az Adamich molóról készült a háttérben a Keleti rakpart mellett a víz felőli hajó, kéményén a hatágú csillaggal, a Magyar Horvát Tengeri Gőzhajózási Rt. (Ungaro-Croata) BUDAPEST gőzöse.  

27281 fotó 1903-ban készült, ekkor Fiume közvetlenül Magyarországhoz tartozott közigazgatásilag (Corpus Separatum), nem Horvátország része volt. A fotón valóban a Cunard Line CARPATHIA nevű kivándorló hajója látható, érdekessége, hogy ez a hajó  ebben az időben a Fiume-New York útvonalon közlekedett és ő mentette meg a TITANIC túlélőit 1912-ben.

52970 fotó 1917-ben készült, ekkor Fiume közvetlenül Magyarországhoz tartozott közigazgatásilag (Corpus Separatum), nem Olaszország része volt. A felvétel a Mária-Terézia mólóról készült és a Magyar Horvát Tengeri Gőzhajózási Rt. (Ungaro-Croata) LOVRANA gőzösét ábrázolja.

52929 fotó 1917-ben készült, ekkor Fiume közvetlenül Magyarországhoz tartozott közigazgatásilag (Corpus Separatum), nem Olaszország része volt. A felvétel a Mária-Terézia mólóról készült és a Magyar Horvát Tengeri Gőzhajózási Rt. (Ungaro-Croata) GÖDÖLLŐ gőzösét ábrázolja.

07042 fotó 1918-ban Fiume még közvetlenül Magyarországhoz tartozott közigazgatásilag (Corpus Separatum), a két háború között lett Olaszországé, és csak a II. Vh. után Jugoszláviáé, tehát a Horvátország címke téves. A fotón a Magyar Horvát Tengeri Gőzhajózási Rt. (Ungaro-Croata) PANNÓNIA gőzöse látható a Szapáry rakpart mellett.

19930 fotó véleményem szerint 1918 előtti mert kizárólag Ungaro-Croata hajók láthatóak a kikötőben, tehát ekkor Fiume még Magyarországé. Baross rakpart nem volt, csak Baross kikötő, de ez a felvétel nem ott készült. A Felvétel a Dániel mólóról készült és az Adamich mólót ábrázolja, a móló másik oldalához kötve a Magyar Horvát Tengeri Gőzhajózási Rt. (Ungaro-Croata)hajói: a  VELEBIT gőzös jobbra, balra a BAKAR gőzös orra. A háttérben jobbra az Adria Palota, mely az Adria Magyar Királyi tengerhajózási Rt. igazgatási épülete volt és nevét is a társaságról kapta, középen pedig a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete.

15673 fotó A DGT WIEN gőzösét ábrázolja a Dévényi Kapunál (Porta Hungarica) az osztrák oldalról fényképezve,  azonban a megadott évszám (1925) hibás, mert a dévényi sziklaszirtre épített milleniumi emlékművet (Árpád vezér), amely a fotón látható, a csehek 1920-ban lerobbantották. Ennek megfelelően, a felvétel csak 1912-1920 között készülhetett, mivel a hajó építési éve 1912.

30270 fotón nem gőzhajó látható, hanem a CSPD csehszlovák hajózási vállalat egyik diesel-elektromos lapátkerekes vontatója.

Előzmény: napocza (115971)