Szerintem nem jól érted. :)
Pl ehhez nem kell segédmotor, így innentől biztos hogy nem egyről beszélünk. Megpróbálom körülírni.
Fogsz egy hengert. Odaérintesz a tetejéhez egy ceruzát, és lassan elkezded forgatni a hengert. Teszel egy fél fordulatot és közben a ceruzát lehúzod az aljáig. A másik fél fordulat alatt feltolod. Ekkor ha térben elképzeled a ceruzarajz egyetlen kört alkot és egy fordulatra egy teljes le-fel mozgás jut. A ceruzavonal záródik és a következő kör ugyanúgy történik.
Ha nem fél fordulatot teszel hanem egy teljeset amíg lehúzod a ceruzát akkor a felfelé menő ág keresztezni fogja a lefelé menőt középen. Ekkor két fordulatra esik egy le-fel mozgás.
Ez akárhány egész fordulattal eljátszható. amíg a hengeren van elég hely.
Na most képzeld el, hogy, a ceruzavonalad be van süllyesztve a hengerbe és egy fix tüske belelóg. Ekkor a hengered csak úgy tud elfordulni, ha közben a tengelyén a függőlegesen is elmozdul. Ezt hívják kényszerpályás mozgásnak. Ahogy forog körbe-körbe úgy mozog fel-le.
Ezt a vonalat egy hengerbe neked bármelyik esztergályos beleteszi. Alul van egy ilyen vezérlőhengered, felül a csiszolóhenger pedig követi ennek a mozgását. Ahhoz viszont hogy ez neked le-fel tudjon mozogni de mégis meglegyen a körbe hajtás, vagy bordástengelyre kell húznod laza illesztéssel, vagy egy hosszú ékre a tengelyen.