Sejtettem, hogy magyarázkodnom kell a fordított működés miatt:
Biztosan nem leszek teljesen szakszerű a műszaki kifejezésekkel, de talán érthető leszek, nekem mindenesetre akkor a PG berepülési biztonsági mérnöke így magyarázta el:
A gázkar mozgatásával, egy fogaskeréken excentrikusan rögzített bekötés segítségével a fogaskerék mozgat egy fogaslécet. Ahogy a fogaskerékre bekötés mozog a gázkartól előre-hátra, a fogaskerék fordul majdnem fél fordulatot előre-hátra, ettől a fogaskeréken közös tengelyen lévő másik fogaskerék mozgat egy fogaslécet, ami mozog le-föl.
A lényeg, hogy a fogaskerék tüskéjét, csapszegét (na ezt nem fogom tudni, mi pontosan - ami rögzíti a forgástengelyhez, hogy a tengelyen ne fordulhasson el, hanem azzal együtt mozogjon), szóval az összeszerelésnél ezt a csapszeget kihagyták, ezért műrepülés közben, egyik terhelés során a fogaskerék simán át tudott fordulni a félfordulaton túl is, így az excentrikus bekötés pontosan ellenkező irányba mozgatta a közös tengelyt, ezáltal a másik fogaskerék a fogaslécet: ha előre toltuk a gázkart, csökkent a fordulat. Szerencsénkre olyan helyzetben vettük észre, amikor a fordulatot csökkenteni akartuk - és így láttuk, hogy ettől nő a fordulat - mert fordított esetben, ha éppen maximális fordulatot szerettünk volna adni, miután átfordult a fogaskerék, akkor azzal leállítottuk volna a hajtóművet.
Úgy tudom, mire a berepülés után Tökölről autóval hazaértünk Kecskemétre, az érintett már megkapta a munkakönyvét - ezt utólag hallottam a mérnöktől.