APT Creative Commons License 2014.08.01 0 0 154319

Ezek már kifejezetten szakmai, finommechanikai problémák - és pont arról beszéltem, hogy Daniels a konstrukciót mindvégig kenésmentesre tervezte - viszont ez szükségszerűen feltételezte, hogy nem mehetnek egy mérethatár alá vele. Egy határ alatt bizonyos pontokon feltétlenül szükség lesz kenésre - egyszerűen a mérettel nem lineárisan változnak az erőhatások, és az egymáson súrlódó elemek egy bizonyos nyomaték alatt kenés nélkül elakadnak. A nyomaték viszont a mérettel függ össze... Aki szerel órát, az tudja tapasztalatból, hogy egy zsebóra jó műszaki állapotban zéró kenéssel (a rugót is beleértve) is remekül, lendületesen eljár, teljesen pontosra beszabályozható - csak a kopása lesz jelentősen nagyobb a korrekt módon olajozott állapotnál. Egy extra kicsi női karóra szerkezet viszont kenés nélkül könnyen lehet, hogy szó szerint el sem indul, és a picike rugó is kenés nélkül sanszos, hogy az első erőteljes-feszegetős felhúzásnál be is szorul, nem szabadul ki, az óra nem tud lejárni... Pedig ugyanaz az elv, ugyanaz a konstrukció, ugyanaz az abszolút kivitelezési precizitás (ami viszont relatíve már ugyebár nem ugyanaz!)...

 

És itt a kör bezárul - a CoAxial gátszerkezet karóra-méretben kenés nélkül nem járatható, nem életképes ötlet. A kenés viszont az adott megoldásnál problémás, gyakorlatilag megszünteti, felszámolja a konstrukció előnyeit is... A Patek emiatt ki is hátrált teljesen mögüle.

 

És még egyszer, nagyon fontos megjegyezni: csodák nincsenek, és teljesen jónak tűnő, zseniális konstrukciókról derült ki nagy szériában, hogy mégsem válnak be... Daniels egyedileg kivitelezett, egy-egy példányban készült prototípusai egész egyszerűen nem alkalmasak arra, hogy erről lemérjük tényleges életképességüket... Jópár prototípust nyúzott el az Omega is a 2500 piacra dobása előtt, és úgy tűnt, minden tökéletes..  Aztán jött a nagyszériás gyártás, és a valós hétköznapi tapasztalatok...

Előzmény: Wreck Diver (154318)