trizs77 Creative Commons License 2014.07.28 0 0 99397

http://hu.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%9372

 

Mint az olvtársak már írták Neked a T-72-ről van magyar nyelvű könyv is.

 

Civilül írva :

A Magyar Néphadsereg az 1970-es évek közepén és végén rendszeresítette.

 

Az akkor meglévő 8 harckocsi ezredünk (8x93 hk.) mindegyike T-54 illetve T-55 tipusú harckocsikkal volt felfegyverezve.

Ezen felül Pingyomtetőn és Gánton, letétben volt még pár száz db T-34 is.

 

Ekkor jött az egyetlen harckocsi hadosztályunk, 11.hk.ho. tatai 25. hk.ezredéhez egy zászlóaljnyi (31 db) T-72-es tank.

Plusz jött 3-4 db tanuló példány is, melyből 2 db metszet volt.

 

A '70-es évek végén befejeződött a 25.hk.ezred átfegyverzése úgy, hogy a 2.zászlóaljuk kapott 32 db csehszlovák (szlovák) gyártású T-72-t, a 3. zászlóalj pedig kapott szintén 32 db lengyel gyártású T-72-t.

 

A Szovjetunióban gyártott T-72-k sem voltak teljesen egyformák, de a Csehszlovákiában és Lengyelországban licenszben gyártottak, kisebb mértékben eltérőek voltak.

 

Az üzemeltetési gondokat úgy csökkentették, hogy a tatai laktanyában a 25. hk.ezred irodaépületében (a csarnokosban) a II.emeleten biztosítottak 1-1 irodát, 1-1 csehszlovák és lengyel összekötő tisztnek, akik évekig itt szolgáltak.

Ők harckocsi mérnök tisztek voltak.

 

 

Ezzel véget is ért az új T-72-esek beszerzése Magyarország számára.

 

-----------------------

 

Magyarország kb. 1981-től már nem vett új T-72-t, inkább a T-55 hk-k iciri mértékű korszerűsítésébe kezdett aminek eredménye lett a T-55AM.

A meglévő régi T-55 harckocsijaink kb. 20-25%-át sikerült korszerűsíteni pénzügyi okokból.

 

-------------------------------

 

Közben (1987-től) megkezdődtek a sok oldalú fegyverzetcsökkentési tárgyalások az Európában állomásozó fegyveres erők között Bécsben.

 

Kiderült, hogy a Magyarországon meglévő kb. 1030-1070 db üzemképes (de mind harcképes) harckocsira nincs szükség, és jó 300 db-t le kell selejtezni.

Ez többségében a még meglévő de már évek óta nem használt T-34 ill. T-54 tipusokat érintette.

 

 

---------------------------------

 

1996-ban (??) a szovjet államadósság lebontásaként érkezett 28 db MIG-29 repülőgép, több mint 100 db BTR 80A PSZH,+ 40 db Usgyi dízel motorvonat és közel 100 (??) használt T-72-es Magyarországra.

 

Ez utóbbi ügylet több mint kétséges értelmű volt.

 

Addigra a Magyar Honvédség futószalagon számolta fel alakulatait.

Hatalmas felesleges fegyver készlete volt,  amihez nem volt ember aki üzemeltesse.

Nem lehetett látni az értelmét minek kell nekünk 100 db (kb.15-20 éves) tank amikor a sajátjainkhoz sincs se ember, se üzemanyag, se alkatrész.

 

 

 

--------------------------

 

Egy más szerzőtől való leírás.

Itt az évszámok kicsit zűrösek:

Az első T-72-esek 1978-ban érkeztek az országba, összesen 30-31 db.
Ezeket a harckocsikat az egykori Szovjetunióban gyártották.
Ezeket a harckocsikat akkoriban Tatán állították hadrendbe, de oktatási céllal Szentendrén, Budapesten és Szabadszálláson is megtalálhatóak voltak.
A 80-as évek első felében megjelentek a csehszlovák és lengyel gyártású T-72-esek. Ezek a típusok már lézertávmérővel lettek ellátva.
A 80-as évek első felében újabb T-72-eseket vásároltunk (lengyel és csehszlovák gyártmányokat). Ezeket Magyarországon T-72M-nek jelölték.
A 80-as évek végén még érkezett még pár darab T-72-es, ezek már az M1-es típusúak.
Ezekkel a harckocsikkal együtt hivatalosan 138 db T-72-es állt nálunk hadrendbe.

 

 

1996-ban újabb T-72-eseket szerzett be a Honvédség, összesen 100 db-ot, Belorussziából. Legfontosabb jellemzőjük az eltérő világos színük és reaktív páncélzat felszerelésére alkalmas, megerősített kötényezés.
Így összesen 238 db T-72-es volt rendszerben, 2004-ig.
2004-ben a kivonásra került harckocsikból 77 db Iraknak lett ajándékozva, így maradt 161 db. Ezek a harckocsik csehszlovák és lengyel gyártmányok.

 

 

--------------------

 

Ma, 2014-ben (elméletileg) 15 db T-72-es szolgál Tatán, melyből 4-8 db üzemképes.

További 30-40 db van tartós tárolásba helyezve valahol az országban.