A 17 karakteres alvázszámokból ezek valóban megállapíthatók , még az is , hogy az autót milyen ( dízel , benzines ) és mekkora motorral szerelték , jobb vagy baloldali kormányos változat-e és 3 vagy 5 ajtós . És nyilvánvalóan az évjárat is -- hogy egy megyei vizsgabázis hozzáfér-e ( pláne mopedautó esetében ) a gyári adatállományhoz azt nem tudom .
A régebbi háromkerekűek izgalmasabbak lesznek ( esetleges berendszámozásukkor ) , azoknak nem ilyen szabványos alvázszáma van .
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
B. Függelék a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez1239
A B. Függelék B/7. számú melléklete a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelethez1274
A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok gyári adattábláira vonatkozó követelmények
2. Általános követelmények
2.1. Minden járművet el kell látni egy, a következő pontokban meghatározott gyári adattáblával és jelzésekkel. Az adattáblát és a jelzéseket a gyártónak vagy meghatalmazottjának kell felhelyeznie.
3. Gyári adattábla
3.1. A gyári adattáblát az 1. alfüggelékben bemutatott példa alapján a jármű egyik könnyen hozzáférhető, olyan részén kell szilárdan rögzíteni, amelyet a jármű használata során normál körülmények között nem kell kicserélni. A gyári adattábla jól olvasható és kitörölhetetlen formában tartalmazza az alábbi adatokat a megadott sorrendben:
3.1.1. a gyártó neve;
3.1.2. az EK-típus-jóváhagyási jel az ER. B Függelék 8. cikke szerint;
3.1.3. a jármű azonosító száma (VIN);
3.1.4. állóhelyi zaj: ... dB(A) ... ford/perc.
4. A jármű azonosító száma
A jármű azonosító száma azoknak a karaktereknek a meghatározott kombinációjából áll, amelyeket a gyártó rendel minden egyes járműhöz. A kombinációnak lehetővé kell tennie azt, hogy minden jármű - más adatok igénybevétele nélkül - 30 éven át a gyártóján keresztül egyértelműen azonosítható legyen. Az azonosító számra az alábbi előírások érvényesek:
4.1. A jármű azonosító számát fel kell tüntetni a gyári adattáblán. Az alvázra vagy a vázkeretre a jármű jobb oldali részén is fel kell vinni, jól hozzáférhető helyen kell az olyan megfelelő eljárás - beütés vagy benyomás - segítségével felvinni, amely megakadályozza a szám kitörlését vagy megváltoztatását.
4.1.1. A jármű azonosító száma három részből áll, az alábbiaknak megfelelően:
4.1.1.1. Az első rész a jármű gyártójához, az annak azonosítására rendelt kódból áll. Ez a kód három karakterből áll (betűk vagy számok), amelyeket a gyártó bejegyzett székhelye szerinti ország illetékes hatóságai a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) engedélyével működő nemzetközi ügynökséggel egyetértésben adnak ki. Az első karakter egy földrajzi övezetet, a második karakter az övezeten belül egy országot, és a harmadik karakter egy meghatározott gyártót jelöl. Ha a gyártó évenként 500-nál kevesebb járművet gyárt, a harmadik karakter mindig „9”. Az ilyen gyártó azonosításához a fent nevezett hatóság kiadja az azonosító szám harmadik részének harmadik, negyedik és ötödik karakterét is.
4.1.1.2. A második rész hat karakterből áll (betűk vagy számok), amelyek a jármű általános jellemzőit adják meg (típus, változat és a robogók esetén modell); a három jellemző mindegyike több karakterrel adható meg. Ha a gyártó e karakterek közül egyet vagy többet nem használ fel, a felhasználatlan helyeket betűkkel vagy számokkal kell kitölteni az egyes járművek gyártóinak választása szerint.
4.1.1.3. A harmadik rész nyolc karakterből áll, amelyekből az utolsó négynek számnak kell lennie; ennek a résznek a másik két résszel együtt lehetővé kell tennie egy meghatározott jármű egyértelmű azonosítását. Minden felhasználatlan helyet 0-val kell kitölteni, hogy meglegyen a karakterek előírt teljes száma.
1. alfüggelék
Példa egy gyári adattáblára
Az alábbi példa nem jelenti azt, hogy ezeknek az adatoknak ténylegesen szerepelniük kell a gyári adattáblán, valamint a tábla méretét, a számokat és a betűket illetően sem irányadó; kizárólag példaként szolgál.
A 3.3. pontban említett kiegészítő adatok az alább látható négyszögben előírt adatok alá vagy mellé toldhatók.
STELLA FABBRICA MOTOCICLI
e3 5364
3 G S K L M 3 A C 8 B 1 2 0 0 0 0
80 dB(A) - 3 750 rev/min
Jelmagyarázat:
A fent bemutatott példában az illető járművet a „Stella Fabbrica Motocicli” gyártotta; típusjóváhagyás Olaszországban (e3) az 5364 szám alatt.
Az azonosító szám (3GSKLM3AC8B120000) a következő tájékoztatást nyújtja:
- első rész (3GS):
- 3: földrajzi övezet (Európa),
- G: ország az övezeten belül (Németország),
- S: gyártó (Stella Fabbrica Motocicli),
- második rész: (KLM3AC):
- KL: járműtípus,
- M3: változat (jármű-karosszéria),
- AC: kivitel (járműmotor),
- harmadik rész: (8B120000):
- 8B12: a jármű azonosítása az azonosító szám másik két részével együtt,
- 0000: felhasználatlan helyek, amelyeket 0-val kell kitölteni, az előírt teljes karakterszám eléréséhez.
Az állóhelyi zaj 80 dB(A) 3 750 ford/percnél.