Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34248

talán sose lesz aktuális

 

Ezt a nézetet nem osztom , hatlamas látencia .

 

Hány olyan papir nélküli lehet ami 2009 előtt lett importálva és rendelkezésre is áll az összes adásvételi hozzá? Nagy az esély,hogy ezen a JDM -en kívül 0db

 

Hát nézzük csak .  Hoztam pár hónapja egy zöld Ligier Nova-t Lökösházáról -- aminek az enyémhez hasonlóan be volt forgatva a hátulsó kereke -- annak is csak adásvételije és Bander-féle tanúsítványa van . Ennek kapcsán érdemes lehet saccolásokba bocsátkozni , hogy Feri vajon hány tanúsítványt adott ki ( Kiwi szerint sokat ) és vajon hány Typescheint  adott vissza -- merthogy állítása szerint aki lemondott a további követeléseiről azoknak visszadta-visszadja . Ezzel szemben a zöld Ligier tulajdonosa elérni se nagyon tudta , igaz amikor aktivizálta magát ez ügyben akkor volt Feri  külföldön . Korábban az illető se kapkodott a dolog után , mert nem lévén "B"-s jogsija hiába rendszámozta volna be 2009-2011-ben a gépet nem vezethette volna ; pár évig kihúzta ezzel az átépítéses félmegoldással . Mostanra rendeződött a jogi  helyzet , de az eredeti papír nem akart előkerülni a 2008-ban igen drágán  vett járgányra , úgyhogy végülis vett egy rendszámos  Aixam 500.4-est majd háromnegyedmillióért . A Ligier Nova nem kellett senkinek : hozzám került lényegében bontási áron . Teljesen legálisan rendszámozható -- de a jogi ügyekben járatlan előző tulaj nem tudta-akarta-merte megcsinálni -- de nekem csak akkor éri meg anyagilag , ha rendszámozom .


Szóval vannak a Bander-féle tanúsítvánnyal sújtott gépek , azoknak ez az  egyetlen megoldás .

 

Én 2005 májusában vettem egy háromkerekű Sulkyt osztrák papírral , majd pár év múlva továbbadtam T.T-nek E-be ; én még adtam hozzá a Typesheint (fénymásolatom maradt is róla ) , ő is azzal adta tovább , de a következő vevőhöz már okmányok nélkül érkezett . Végülis az a papír sehova nem kellett , a biztosítónak is , az esetlegesen igazoltató rendőrnek is elég az adásvételi -- és egy Microcarra is elég volt annak idején . Ettől függetlenül nagyon bosszantó : hogy nem lehet egy majd autónyi járműhöz egy kis füzetecskét megőrizni -- és mi a bánatnak kell lenyúlni , semmire nem lehet használni -- de vannak ilyen tulajok . Ha valamikor berendszámozzák a 3 kerekűeket is akkor annak a Sulkynak ( ha még megéri ) egyetlen okmánya az adásvételi lesz , illetve a nálam fellelhető ( bár erről a mostani tulaj nem tud)  fénymásolat .

Az külön bosszantó , hogy lényegében pótolhatatlan papírról van szó  : ha eltűnne a Volvom , a Renaultom vagy Hondám forgalmija , vagy akár  a törzskönyve akkor bemegyek az Okmányirodába , viszem a személyimet és párezer forint kifizetése (esetleg pár hét várakozás ) után  kapok másikat . Ha a Ligier vagy a Sulky Typesheinje tűnne el -- ugyanabban a fiókban tartom , mit a fenti járgányok okmányait -- akkor elvileg fel kéne keresnek az utolsó osztrák tulajt ( ha még él ) és rávenni , hogy szerezze be . Nem is olcsó hallottam már  170 , de 300 euróról is . Persze ha lenne valaki a fórumon aki jártas az osztrák viszonyokban legalább a tájékoztatás szintjén írhatna erről ...

Úgyhogy tisztességes körülmények között is el tud tűnni papír . Itthon is , külföldön is. Főleg olyan , ami lényegében véve a magyarországi használathoz -- de még a tulajdonosváltáshoz sem -- kellett . A mopedautók tulajdona gyakran idős ember , vélelmezem a járgányok egy része Ausztriában is  öröklésre kerül . Hogy mindig minden esetben rendesen lehagyatékolják az ( esetlegesen az ország túlsó felében élő )  örökösök és komolyan őrizgetik a papírjait a bontásra szánt , csak gondot jelentő masinának ez szerintem túlzás .

 

Másrészt a mopedautók száma . Mr. Ligier fél éve közzétette a járműnyilvántartóból lekért adatokat , ezek szerint másfélezer ilyen kis műanyag traktor borzolja a magyar autós társadalom idegeit . Berendszámozva legalábbis ennyi van -- mégha az Eradok ki is maradtak a merítésből . Ezt a mennyiséget a mopedautós piacot évek óta nagyon precízen figyelő Kiwi kevésnek találta . Jegyzem meg én is .

 

Azonfelül a hírdetésekben sokkal több rendszámtalan gépet hírdetnek , mint magyar okmányost -- és a hírdetők egy része azt állítja régóta nála van a gép . Hogy mindannyian mindig hazudnának az nagyon rosszindulatú feltételezés .

 

Pár hónapja hírdettek egy sérült  Aixamet Homorúdon -- az a bizonyos kutyarágta kocsi -- érdeklődtem rá , beszéltem az eladóval . Szóval az ő gépének volt ugyan külföldi papírja , de elmondása szerint a környékük 5-6 mopedautója küzül csak egynek van rendszáma ( azt úgy vették )  , mert a helybeli rendőrök elfogadják rendszámtalannak az ilyen segédmotorokat . Ugyanilyen rendőri hozzáállásról jött hír a szomszéd városból , Bonyhádról is .

Azonfelül itt a fórumon is szokott lenni ilyen hozzászólás : itt láttak , ott láttak rendszámtalanul elberregni valamit ...

Szóval abban megegyezhetünk : nagyon jelentős létszámú járműállományon nincs rendszám , és ezek egy része régóta az országban lehet .

Hogy mennyinek van papírja , mennyinek nincs azt rejtély .

 

De hogy nem nulla a számuk a zicher   -- én is tudok a környéken több rendszámtalan , kertek végében évek óta álldogáló mopedautóról . Valamennyit bontásra ítélni nem lenne értelmes dolog -- nem tudom mennyit érdemes közülük felhozni a vizsga műszaki szintjére , de egy részüket  biztosan .

 

Ha valaki nem riad vissza a munkától és az ügyintézéstől a részint egy kis pénzhez juthat , illetve olcsóbban egy mopedautóhoz .  Bár jelenleg szinte ugyanannyiért árulják a tájékozatlanabbak a papírtalant mint a rendszámosat , de apránként majd rájönnek ... Ha a rendőrök kiszedik a forgalomból a több éve háborítatlanul használt rendszámtalanokat , akkor majd megjelenik a hírdetésekben egy részük bontási áron. Aki megveszi és megcsinálja magának az annyiért juthat mopedautóhoz , amennyiért némelyik drágább 3 kerekűt jelenleg hírdetik .

 

És ebben nincs semmi tisztességtelen . Nem olyan meddő dolog ez , százezer forintok múlnak rajta .

 

És persze nézzük az örök mumust , a lopott és alvázszámátütött masinákat . Biztos van ilyen is , de valóban kinyomozott magyarországi ügyről még senki sem tudósított. Szóval ha valaki be meri vinni a saját neve alatt vizsgáztatni a lopott -- és külföldön emiatt körözött -- mopedautót az eredeti alvázszámával az HÜLYE , az nem büntetőjogi, hanem orvosi kérdés . Ha meg előtte átütötte az alvázszámot és szerzett hozzá valami másik papírt ( amivel egyezik az alvázszám )  az megint nem a berendszámozoma2008-banadásvételivelvettLigieremet kategória .