stevie-13 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 42057

Szinte soha. Nem is az lenne a lényeg, hanem az optimalizálásból fakadó fogyasztáscsökkenés.

 

 

 

A chiptuning lényege a teljesítmény növelése, és ebből - elméleti úton - következik a fogyasztáscsökkentés: ugyanakkora nyomatékhoz alacsonyabb fordulatszám tartozik, tehát hamarabb el lehet váltani, tehát ugyanakkora sebességnél magasabb fokozatot lehet kapcsolni, kevesebbet forog a motor.

 

Voilá :-)

 

Kár, hogy mindez elméleti.

 

A gyakorlatban a szívó benzinmotoroknak igen kevés tartaléka van. A gyárilag 113 lóra felhúzott 1.6 16V-nek meg pláne.

 

Nagyobb teljesítményt kivenni csakis egy módon lehet: több üzemanyag elégetésével. A chiptuning lényege (szívó motoroknál), hogy a paramétertáblázatban átírnak bizonyos értékeket, hogy adott idő alatt több üzemanyagot tudjon a motor elégetni.

 

A fentiekből következik, hogy a chiptuning gyakorlatilag csak padlógázon működik: ha nincs a padlón a pedál, több üzemanyagot nem a vezérlésnek kell adnia, hanem a jobb lábadnak.

 

Azokat a gyönyörű teljesítmény- és nyomatékgörbéket is mind padlógázon mérik.

 

Valamennyi teljesítményjavulás valóban elérhető szívó motorokon, ez attól függ, gyárilag mennyire passzol az egyenbeállítás a konkrét motorhoz. Előfordulhat, hogy a teljesítménynövekedés 0% körül lesz, de legjobb esetben elérheti a 3-6 százalékot (ha a gyári egyenbeállítás elcsúszott a konkrét motor optimumához képest, azaz eleve nem adta le a gyárilag specifikált névleges teljesítményt). Ezt a nyereséget tovább lehet növelni a gázáramlás felgyorsításával (ez az, amiről Zsuppim beszélt - kisebb fojtás a levegő beszívásakor, kisebb fojtás kipufogáskor), és ha ez már mind meg van csinálva, ehhez hozzá lehet hangolni a vezérlést.

 

De ismétlem: a paramétertáblázatnak csak a padlógázra vonatkozó sorait írják át! Azaz ha nem nyomsz padlógázt, semmit nem veszel észre a chiptuningból - hiszen nincs is mit észrevenni.

 

A "fogyasztáscsökkenés" igaz lehet - de csak padlógázra vonatkozik! Azaz ha mindig padlógázzal gyorsítasz, akkor valóban gyorsabban elválthatsz, azaz valamivel kevesebbet fog forogni a főtengely, mire eléred a 100 km/h-t, azaz lesz valami megtakarítás - de remélem érzed, hogy ez egyáltalán nem releváns.

 

Ha szívó benzinesed van, ne foglalkozz a chiptuninggal.

 

Előzmény: grogrum (42055)