Szinte soha. Nem is az lenne a lényeg, hanem az optimalizálásból fakadó fogyasztáscsökkenés.
A chiptuning lényege a teljesítmény növelése, és ebből - elméleti úton - következik a fogyasztáscsökkentés: ugyanakkora nyomatékhoz alacsonyabb fordulatszám tartozik, tehát hamarabb el lehet váltani, tehát ugyanakkora sebességnél magasabb fokozatot lehet kapcsolni, kevesebbet forog a motor.
Voilá :-)
Kár, hogy mindez elméleti.
A gyakorlatban a szívó benzinmotoroknak igen kevés tartaléka van. A gyárilag 113 lóra felhúzott 1.6 16V-nek meg pláne.
Nagyobb teljesítményt kivenni csakis egy módon lehet: több üzemanyag elégetésével. A chiptuning lényege (szívó motoroknál), hogy a paramétertáblázatban átírnak bizonyos értékeket, hogy adott idő alatt több üzemanyagot tudjon a motor elégetni.
A fentiekből következik, hogy a chiptuning gyakorlatilag csak padlógázon működik: ha nincs a padlón a pedál, több üzemanyagot nem a vezérlésnek kell adnia, hanem a jobb lábadnak.
Azokat a gyönyörű teljesítmény- és nyomatékgörbéket is mind padlógázon mérik.
Valamennyi teljesítményjavulás valóban elérhető szívó motorokon, ez attól függ, gyárilag mennyire passzol az egyenbeállítás a konkrét motorhoz. Előfordulhat, hogy a teljesítménynövekedés 0% körül lesz, de legjobb esetben elérheti a 3-6 százalékot (ha a gyári egyenbeállítás elcsúszott a konkrét motor optimumához képest, azaz eleve nem adta le a gyárilag specifikált névleges teljesítményt). Ezt a nyereséget tovább lehet növelni a gázáramlás felgyorsításával (ez az, amiről Zsuppim beszélt - kisebb fojtás a levegő beszívásakor, kisebb fojtás kipufogáskor), és ha ez már mind meg van csinálva, ehhez hozzá lehet hangolni a vezérlést.
De ismétlem: a paramétertáblázatnak csak a padlógázra vonatkozó sorait írják át! Azaz ha nem nyomsz padlógázt, semmit nem veszel észre a chiptuningból - hiszen nincs is mit észrevenni.
A "fogyasztáscsökkenés" igaz lehet - de csak padlógázra vonatkozik! Azaz ha mindig padlógázzal gyorsítasz, akkor valóban gyorsabban elválthatsz, azaz valamivel kevesebbet fog forogni a főtengely, mire eléred a 100 km/h-t, azaz lesz valami megtakarítás - de remélem érzed, hogy ez egyáltalán nem releváns.
Ha szívó benzinesed van, ne foglalkozz a chiptuninggal.