gesszti Creative Commons License 2014.04.15 0 0 128593

Pár éve készítettem egy szimulációt, ahol látszik a tengelyek szögsebességváltozása egy vonalban levő, és 90 fokban elforgatott csukló esetén. Mindjárt feltöltöm yútyúkra, az talán ad egy kis támpontot.

 

Akkor szűnt meg a rezgés, amikor az első kardánt leszerelted?

 

Ha a középső tengelyen egy állásban vannak a csuklók, akkor párhuzamos ki és bemenő tengelyeket feltételezve, a kimenő tengely szögsebességének meg kellene, hogy egyezzen a bemenő tengely szögsebességével. Ha 90 fokkal el van fordítva a középső tengely csuklója, akkor a középső tengely szögének függvényében a kimenő tengely szögsebességváltozása a középső tengely szögsebességváltozásának négyzetével arányos.

 

Ha egy elfordítva összerakott kardán csöndesebb, mint a jól összerakott, akkor valahol a rendszerben van egy kiegyensúlyozatlanság, amit a jól összerakott kardán átvisz (hiszen a ki és bemenő szögsebességek megegyeznek) a helytelenül összerakott kardán okozta szögsebességváltozás viszont nem viszi át, mert nem tud létrejönni interferencia. Ne sokat járj így vele, mert így folyamatosan üti a hídban levő fogaskerekeket, és tönkre fognak menni. Meg kellene keresni a kiegyensúlyozatlanságot, és akkor meg fog szűnni a zörgés helyesen összerakott kardánnál is.

Előzmény: endrebácsi (128591)