APT Creative Commons License 2014.01.12 0 0 150751

Ha már autózunk: a jelenlegi downsizing trend, ahol kis p@csköszörű turbós motorokkal próbálják kiváltani a normális hengerszámot-lökettérfogatot - nos, ez nekem sem tetszik, de egyfelől a piacon nem kizárólag ezek kaphatók (magyarán: nem kell ezeket megvenni, ha nem bízol bennük), másrészt ez nem a világ autópiarát, hanem kizárólag a hibás, egyértelműen rossz, hibás, életszerűtlen metódus alapján mért emissziós és fogyasztási normákat igen erőszakosan kikényszeríteni akaró EU-s előírások okán az ittenit jellemzik. Ezek a két-három hengeres turbós izébigyók mondjuk Észak-Amerikában vagy Ázsiában ismeretlenek, ott nem is forgalmazzák őket (és a világ autópiacának azért az EU egy hiába jelentős, mégiscsak kis hányada csupán).

 

Amúgy meg pici, alulméretezett és kevéssé tartós motorok bőséggel készültek anno is, és emlékszünk még a szocialista autópiarra is, ahol a Skodák-Ladák-Moszkvicsok többsége 100 ezer környékén már motorgenerálra szorult a kétüteműek meg legtöbbször ennyit sem mentek el. De ez az ilyen kategóriájú motoroknál még a "nyugati" autóiparra is jellemző volt. Nyilván a másik végletet az USA autóiparának fénykorából származó, rettenetesen túlméretezett 5-7 literes, kis literteljesítményű vasblokkos V8-asok, és a hasonlók jelentik - ezek tényleg elpusztíthatatlanul tartós motorok voltak, de nem azért, mert annyira jó konstrukciók, hanem azért, mert ilyen brutálisan túlméretezettek lettek. De persze ennek is van azért árnyoldala - szörnyen gazdaságtalanok, és azért a karbantartási igény sem kicsi.

Előzmény: oys... (150749)