John Howard Creative Commons License 2013.12.20 0 0 87547

Az egész egy komoly hiba következménye, legalábbis szerintem.

 

A történet dióhéjban: volt egyszer a troligarázsban két felújítandó roncs: egy Ik60T, és egy ÁMG-pótkocsi. Aztán egy nap, úgy 6-7 évvel ezelőtt, amikor a BKV-nál gyakorlatilag szóba sem jött nosztalgiatroli, mint műfaj, Szeged megvette az Ik60T vázat. Néhány hónap alatt a mátyásföldi (volt Ikarus telephelyén működő) céggel felújíttatta a maga részére a kocsit, vázszerkezetileg, festéssel-fényezéssel. Aztán hazavitték Szegedre, megépítették bele a belső berendezést, sárlécpadlót, üléseket gyártottak, burkolatokat alkottak. Szép lett, de műszakilag semmi nincs benne, gyakorlatilag egy eredeti méretű makett lett. Se motor, se vezérlés, még világítása sincs.

 

Az ÁMG-pót sokáig a Pongrácz úton álldogált, egy időben pár hónapra átköltözött Óbuda garázsba, majd vissza. Aztán egyszercsak a BKV gumikerekes ágazat élére agilis, fiatal, közlekedésszerető ember került, a pótkocsi felújítására forrás kerítődött. Százhalombattán újult meg a pótkocsi, tokkal-vonóval, vázjav, fényezés, belső berendezés, sőt, műszaki tartalommal is, kábelezés, világítótestek, stb.; gyakorlatilag üzemképes. De nincs, ami vontassa.

 

Úgy egy éve hallottam az első híreket, hogy "hazatér" az Ik60T, visszavásárolja a főváros. Nyár végén érkezett Budapestre, azóta lehet őket egymás mögé állítani. Tulajdonképpen a színhiba is csak itt lett igazán feltűnő. Azonkívül egyre fájóbb, hogy sehogy sem illenek össze: a 259-es pályaszámú Ik60T soha nem vontatott pótkocsit, s noha a vázfelújításkor lett volna lehetőség az alváz megerősítésére, ez elmaradt.

 

Az elkövetkező időszak feladata lesz, hogy a gépes kocsit is üzemképessé tegyük. Akarat van, tervek tulajdonképpen vannak - most már csak a "felsőbb körök" elhatározása, és az anyagi lehetőségek hiányoznak. De - remélem mondhatjuk - a dolog folyamatban van.

 

Az első mondatra visszatérve: én személy szerint abban látom a hibát, hogy anno a BKV a kocsit eladta, és nem felújíttatta. Gyanítom, hogy az akkori eladási és a mostani vételár különbségéből szinte fel lehetett volna újítani. Egyszerre a póttal, egyformára, kompatibilisre. Működőképesre és együttműködésre képesre. Elektromosan is és mechanikusan is. Utólag ez már nagyon komplikált feladat lesz/lenne...

Előzmény: pumukli89 (87541)