_ANDRÁS_ Creative Commons License 2013.12.10 0 0 56026

"a gödöllői dombok meg 424-es nagygép, és csorgatsz. A kazányomás kint a tolattyún és csorgattok... Ezek szerint nagy nyomáson (aktuális kazánnyomáson) mégis nyitottátok a lefuvató váltókat? És a Gyermekveasúton is teljes nyomással, mikor mentek fel Széchenyi-hegyre nyittok váltót Virágvölgynél mondjuk, ha van elég vizetek?"

 

Az Antidur lefúvató váltót általában menet előtt pár perccel illik kinyitni tökig (ezt egyébként az E1 is előírja) úgy, hogy a csorgatószelep zárva van, aztán az elcsorgatás mértékét a csorgatószeleppel szabályozni. Tehát magát a váltót nem menet közben nyitjuk ki, hanem még indulás előtt (ez az alapeset!!!), viszont ha jól működik egy váltó, azt a teljes kazánnyomásnál is ki lehet nyitni - értelemszerűen nagyobb erőkifejtéssel. (Hivatalosan az Antidur-lefúvató váltót a konyháról is tudni kéne kezelni, ez nagygépen általában meg is van oldva, kicsiken már más a helyzet.) Más kérdés, hogy pl. az ANDRÁSon sem jó a váltó, nagy valószínűséggel ki van kagylósodva a tolattyú, emiatt kb. 2-3 barnál célszerű kinyitni, utána folyamatosan nyitva van, mert ha elzárjuk, nagyobb nyomásnál már nem tudnánk kinyitni. A 490.056-oson kicsit rá kell segíteni kalapáccsal, de alapvetően az is nyitható teljes nyomásnál, a 039-esé pedig kézzel is. Az 5 percen túli tartózkodás esetén való elzárást pedig a nagyváltóval írja elő az utasítás, tehát a váltónak eszerint is minden körülmények között kéne menni, de ez persze a papírforma. Egyébként ha a csorgatószelep zárva van, vagy csak kismértékben van nyitva (nagyjából az üzemszerű elcsorgatási helyzetében van), akkor a csorgatócsőben (nem a csordulócsőben!!!) is komoly nyomás van, ami tehermentesíti a lefúvató váltó tolattyúját, tehát szintén nagy nyomásnál is kezelhető.

És valóban, a GyV-n ha nem is Virágvölgyben (mert ott vagy haladunk, vagy nincs kereszt, tehát kevés az idő), de Csillebércen szoktam általában nyitni a nagyyváltót, leszabályozni a csorgatószeleppel és onnantól a fűtőházba érkezésig folyamatosan megy. Ebédidő alatt ismét elzárom, kivágatom a csövet a csorgatószelep teljes nyitásával, majd a második kanyarnál a folyamat ismétlődik.

Előzmény: Szilis (56023)