Mágus23 Creative Commons License 2013.11.29 0 0 55873

Gőzmozdonyok hajtóművének és futóművének kenése

A mozdonyok csapágyainak legfőképpen a hajtómű és futómű csapágyainak nagyon kedvezőtlenek az üzemi viszonyai. Mindezeket a problémákat még fokozza az is, hogy ezen alkatrészek menetközben nem kezelhetők.A hajtómű és futómű csapágyak terhelései szélsőséges tág határok között változnak, valamint ki vannak téve a pornak és a nedvességnek, illetve a szélsőséges hőmérsékleti viszonyoknak. Még a mai időkben iis annak ellenére, hogy a gőzvontatás teljes visszaszorítása folyamatban van, a még üzemben lévő gőzmozdonyok tekintetében szemelőtt kell tartani a kenések szigorú betartását és azok lelekiismeretes végrehajtását.

A gőzmozdony hajtóművének és futóművének csapágyait általánosságban a szóró vagy a tűkenés jellemzi. A szóró és tűkenés leginkább a hajtórud-ágyaknál és a csatlórud-ágyaknál fordul elő. A kanócos vagy kenőbeles kenést kis lengő mozgást végző alkatrészeknél, himbáknál lehet célszerűen alkalmazi. A tengelyágyaknál leginkább a párnakenést alkalmazzuk. A csepegtető kenést lassú és kis mozgást végző csúszó felületeknél alkalmazhatjuk. A gőzmozdonyok kenőberendezésének megfelelő kialakitásával az említett kenéséi módszereknél a gyakorlatban elérhetjük a félfolyadék kenés állapotát.

A nagy igénybevétellel működő hajtórudaknál és csatlórudaknál, illetve a tengelyágyaknál a teljes folyadékkenés állapotát csak zárt rendszerű csapágyazással, és túlnyomás alatt működő keringő olajozással lehet elérni.

A gőzmozdonyok üzemében ennek a kialakítása és alkalmazása nehézségekbe ütközik.

A teljes folyadékkenést csak akkor tudjuk elérni, ha az olajtartályban a csapágy felületi terhelésének megfelelő nyomás van, és az egymáson csúszó felületek pedig olajfilmen csúsznak. Ezt az állapotot csak abban az esetben tudjuk biztosítani ha a kenőanyag un. olajéken keresztül tud a kenendő felületek közé hatolni, és a csapágy-felület egy részét nagy nyomású olajfilm réteg borítja. A szükséges kenőanyagot a csapágy terheletlen felületrészén osztott csapágyaknál, az osztás hézagjain át lekerekített elosztó hornyokon keresztül tudjuk a kenendő felületekhez juttatni. Ennél a helynél a csapágy-csészének nagyobb méretűnek kell lenni a csapágynál.

A hajtórudak és a csatlórudak csapágyait szóró olajozással lehet a legcélszerűbben kenni. Az 1.számú ábra a hajtó és csatló rudaknál is alkalmazott tűs kenőszelencét mutatja. 1.ábra                                

A zárt kenőszelencében a tömegerő a kenő olajat megfelelő hullámzásban tartja és azt a (a) furatba csavart hasított csavar résén keresztül a rés beállításától függően a forgattyú csap minden egyes körülfordulása közben meghatározott mennyiségben olajat enged a csapágy-csésze furatán keresztül a forgattyú csapra. Ennek a megoldásnak komoly előnye, hogy a gépezet fordulatszámától függően önműködően szabályozza az olaj adagolását. Álló gépezet esetében azonban az olaj adagolása szünetel. A kenőolaj adagolását hasított csavar helyett (Kardos féle kenőcsavar) a furatba helyezett és a tömegerő hatására föl- le irányba mozgó tűvel is lehet adagolni. Ez szintén az első ábrán látható. Ezt a megoldást a tűkenést, leginkább a DR mozdonyainál alkalmazzák. A csapágyakba jutó olaj mennyisége függ az olaj viszkozitásától és a tű játékától is. A kanócos vagy szívóbeles kenésnél vékony huzalra erősített szívóbél (kanóc) az olajszelencéből az olajat elszívja, és a kenendő hely furatába juttatja. A szivóbeles vagy kanócos kenőszelencét a 2. ábra mutatja.2. ábra . A szívóbeles ,vagy kanócos kenőszelence

Ennél a megoldásnál fontos arra ügyelni, hogy az olajban szennyeződések, illetve víz ne legyen. Ugyanis a szennyezett vagy nedves kanóc az olajat nem szállítja. A kanócos vagy szívóbeles kenésnek hátrtánya, hogy az olajat az alkatrészek mozgásmentes állapotában is szállítja. Szívóbeles vagy kanócos kenőberendezéssel a kis lengést végző vezérműcsapokat, himba-csapszegeket dugattyúrúd-vezetékeket a forgóváz főcsapszegét a kulisszaív csúszófelületét, illetve az állókazán csúszótámait lehet kenni. A kenőszelencét a  rúd fejen és csapszegen lehet elhelyezni. Fontos a kenőszelencét tömören lezárni, hogy az olaj abból különösképpen a lengő alkatrészeknél nehogy kiverődjék. Erre a célra a MÁV üzemében a kenőszelence zártcsavart, illetve kenőszelence fadugókat alkalmazzák.

Folytatás a 2. részben.