"Ez a síp egy négy, vagy ötkamrás síp, néhány mozdonyra feltettek ilyet, sok esetben az adott fűtőházban egy-egy ember gyártotta. A lényege az, hogy a harangot elosztották pl. négy kamrára és azok különböző magasságúak voltak, tehát minden kamra más hangon szólt. Gyakorlatilag az amerikai mozdonyokon volt elterjedve, illetve pl. a kínaiakon is lehetett hallan, sok youtube-os felvételen.
Egyébként az ősszel a Trumanra is feltettünk kipróbálni egy ilyen sípot, ami eredetileg a 424.353-ason volt. Érdekes hangja van mindenesetre."
Annyival egészíteném ki, hogy az 1993-as Angyalföldi Parádén vendégszereplő román 230-as sorozatú gőzösön is több szólamú gőzsíp volt, aminek igen szép hangja volt.
1996-ban ugyanott meg a szintén román 142 sor mozdonyon volt ilyen síp. Mint kiderült, ugyanaz a síp volt a két gépen. (96-ban a 230-as nem szerepelt a rendezvényen.)
Állítólag a Trumanokon is ilyen amerikai síp volt eredetileg.
Ami a 353-ason hallható, az viszont nem ilyen szép hangú, valahogy nem az igazi.
Az az igazság, hogy nekem sem tetszik, a klasszikus mélyhangú 424-es síp tényleg jobb.