Éppen ezzel van a bajom a közgáz oktatással.
De mit tegyen egy átlagos diák, aki szeretne jó eredményt elérni????
Ha az egyedüli cél a jó érdemjegy (márpedig ez), és nem a valóság jó megértése, akkor a diák kitalál valami modellt - ha már ezt várják el tőle -, ami mutatos, cikket is lehet írni és publikálni róla, ami után jön a hátbaveregetés, meg a jó érdemjegy.
Aztán kikerül a nagybetűs életbe és azt csinálja, amire megtanították. Mert csak ehhez ért.
Az öreg rókáktól megtanulja (meg persze sokszor a saját kárán is), hogy "egy az elmélet és más a gyakorlat". Ha pedig beüt valami nagy baj, akkor csak néz ki a fejéből, mint Rozi a moziban. És megoldásként a régi sablonokat próbálja alkalmazni, mert érteni nem érti a körülötte folyó dolgokat, csak alkalmazni tudja a régi bevésett reflexeket. Ami látszólag eredményesnek tűnik a kezdetekben, valójában csak a még nagyobb baj előtt egyengeti az utat.
"Legitimitását (a KÖZGAZDASÁG !!! legitimitását) az IGAZSÁGOSABB TÁRSADALOM felépítésének tervezgetése adta."
Ez a legitimitása ma is aktuális.
"Ha már a társadalmat megjobbítani nem tudja, legalább modellezze azt..."
De legalább modelezni tudná. De még az sem sikerül. :-(
Ami pedig a társadalom jobbítását illeti, ez sem annyira nehéz, ha az ösztönzőket megfelelően állítjuk be.
Axióma: Mindenki a számára legkedvezőbb lehetőséget válassza az ismereteinek korlátai között. Nem mindegy, hogy az egyén milyen információkkal rendelkezik és a rendszerben milyen ösztönzők vannak.
A jelenlegi ösztönzők: 1. legyél individualista, csak magaddal törödj 2. A pénz egyben hatalom és minden vágyadat teljesíti (kb. mind a mesében a palackból kibuvó dzsin). 3. A még több anyagi tárgy megszerzése és mások elismerése neked örök boldogságot hoz (a földi paradicsom igérete) - a reklámok mind erre építenek. Na, ezek után ne csodálkozz, ha végigháboruztuk az elmúlt pár évezredet és még ma is azt tesszük (legfeljebb egyes helyeken az eszközök finomabbak, kevésbé láthatóak lettek).