pinguru Creative Commons License 2013.09.26 0 0 44112

Én támogatnám a Niva vonalat, annál a gépnél az a jó, hogy nincs kisértése az embernek az átépítésre, mert nem érdemes. Az a szerkezet úgy jó, ahogy van, egyszer gatyába kell rázni, utána lehet vele terepezni és megtanulni az autoszerelő szakmát. Már 10 éve Nivázunk, bejártam vele erdélyt gond nélkül, a hibái miatt nem kellett vontatni, általába haza hozott, igaz, figyeltem a karbantartásra, mint mindegyik típusnál, talán ezért nem volt gondom az angol betegemmel sose, de még a Dacia 1310 TX-el is stabilan tudtam közlekedni. 

 

Egy kollégánknak volt egy jó mondata, hogy az egész offroadozás olyan, mintha egy kutba dobálnád be a pénzt, a kocsi lehet, hogy jobban fog teljesíteni, de azt a pénzt sose fogod visszakapni. A Discomba dobtam bele az alkatrészeket, mert egyrészt hobbi, másrészt melózok vele napi szinten, harmadrészt az örökévalóságig meg akartam tartani. Például a kuplung kiemelő villa eltőrt, emiatt ha már úgyis leemeljük a váltót és a terepváltót, akkor cseréljük ki az összes csapágyat, szimeringet, szinkrongyűrűt, meg mindent ami kophat, legalább 10 évig nem kell ezt a részt matatni. Hozzá kell tennem, hogy semmi baja nem volt egyik szerkezetnek sem, de engem megnyugtat, ha tudom, hogy minden rendben van a szerkezeten belül. Elötte felújítottam a futóművet, új rugók, gátlók, erősített kardánok, új féltengelyek ( a régieknek elkoptak a ricnie 15 év alatt, törésem nem volt) . Aztán télen volt egy extrém elakadásom, gyakorlatilag egy traktor letépte a kasznit a hidakról, vagyis a komplett felfüggesztés csere, a rugók, kardánok, gátlók darabokban. A dologhoz hozzátartózik, hogy korábban Gál Babával csináltunk pár igen költséges futómű átalakítást, ezek szintén tönkre mentek, így ismét megcsináltuk ezeket az átalakításokat. Nem akarom mondani, hogy mennyibe került a játék.

 

Bár korábban nem volt szükségem, mert Jackel általában mindent megoldottam, beszereltem egy csörlőt, emiatt lökhárító átépítés, hegesztés, galvanizálás, porfestés, nem fillérbaszósan, nem kis költség, teljesen logikus átalakítás. Persze azóta sem használtam a csörlőt, be sem kötöttem elektromosan, nem volt időm.

 

Szóval az offroad egy igen költséges játék tud lenni, mint mindegyik autósport, érdemes eldönteni, hogy mire van lehetőséged, és aszerint lépjél tovább. Ha megtetszik egy autó, akkor vedd meg természetesen, csak az legyen elötted, hogy az autó megvásárlásával csak a kezdő részletet fizetted ki, a fennmaradt kölcsönt apránként fizeted ki igen magas kamattal. Ha találsz egy olyan járgányt, amelyik már átesett a fejlesztéseken, inkább azt vedd meg, lehet az bármi, mert legalább lesz benne örömöd, nem csak az állandó költekezés. A Niva azért jó, mert annál nem tudnak elszaladni a költségek, nem tudsz emelni, erősebb motort beletenni, drága MT gumit rápakolni, hatalmas csörlőt beleszerelni, stb., és ugyanúgy elmegy terepen, mint a többi szetereoidos szörny.