Madrone Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54554

Néhány héttel ezelőtt volt szó itt a fórumon a Keleti Fűtőház gőzüzeméről és az ottani gőzös kiszolgálásról.

 

Akkor az derült ki, hogy a Keletiben már a 60-as évek végén sem volt odaállomásított gőzös, de a vidékről feljáró gépek még a hetvenes években is tudtak ott szenet és vizet vételezni.

 

Ehhez képest a 424, 304-esről és a 424, 310-esről érdekes adatokat találtam a mostanában sokat emlegetett Csiba könyvben.

 

Ez a két pakurás mozdony 1976-ban még Pusztaszabolcson volt, aztán valamikor 76 és 81 között a Keleti Fűtőházba lettek állomásítva. 1981-ben már biztosan ott voltak.

 

A két mozdony 1983 szeptember 30.-án lett fűtőgéppé minősítve.

 

A 424, 304-ből lett az F 424, 09, a 424, 310-ből meg az F 424, 10.

 

A MÁV 1979 december 31.-i vontatójármű állag és állomásítási táblázata 2 db. 424-est jelez a Keleti Fűtőházban.

 

Ez nyílván nem lehet más mint a 304 és a 310.

 

Szóval úgy tűnik (legalábbis az adatok szerint), hogy a Keletiben még a nyolcvanas évek elején is volt odaállomásított 424-es gőzös!

 

Persze az lehet, hogy sokáig,  a 60-as évek végétől a 70-es évek végéig nem volt, de a jelzett időpontban ezek szerint mégis újra volt.

 

De vajon miért? 

 

Mire használhatták?

 

Azt feltételezem, hogy ezek olyan szerelvényfejről fűtő (tehát nem fűtőgéppé leszerelt) gépek voltak, mint a nemrég szóba került és képen is bemutatott 424, 298-as a Fradiban. (Ez nagy valószínűséggel a Hámánban volt állagban. A Fradiban 79-ben már nem volt állomásított gőzös.)

 

Vagyis valószínűleg az 1983-as fűtőgéppé minősítés előtt is már fűtésre használták őket a Keletiben.

 

(Az is érdekes, hogy ezeket vajon hogy szerelték ki pakurával, mivel tudomásom szerint ezeken kívül a Keletiben egyébként nem voltak olajtüzelésű gőzösök)

 

A hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején vonali szolgálatot ellátó 424-est a Keletiben nem tudok elképzelni.

 

Van egy ehhez kapcsolódó képeslap a gyűjteményemben: A Keletiben látható a 424, 310-es összekapcsolva egy régi festésű V 41-es Leóval.

 

Amennyire meg tudtam állapítani, a gép hidegre szerelt állapotban van (hajtórúd nélkül, de csatlórúd rajta van) és eredeti pályaszámtáblával. 

 

Ez is alátámasztja a szerelvényfejről fűtős, (eredeti állapotban lévő) fűtőgépként használt mozdonyra vonatkozó feltételezést.

 

Egyedül a képeslap felirata a furcsa, mert a nyolcvanas évek második felét jelöli meg készítési időpontnak, ami túl késői, egyrészt mert a mozdony akkor már a Hámánban volt, másrészt akkor már nem valószínű, hogy volt régi festésű csíkos Leó.

 

 

Még valami a 310-esről:

 

Mágus  mesélte, hogy a 424, 310-essel (ami akkor nem volt üzemben)  1985 körül találkozott a Hámánban és még akkor sem volt fűtőgéppé leszerelve! Holott hivatalosan 83. 09. 30.-ától fűtőgép volt.

 

Aztán a gép eltűnt, majd később újra megjelent és akkor már le volt szerelve át volt alakítva fűtőgépnek, a száma 424, 10 lett.