Közben folytatom a nyári sztorit is.
Lärz:
A Rechlin-i múzeumtól alig néhány km-re terül el a valamikori Luftwaffe által használt teszt repülőtér két futópályával. Az előző hsz-ben említett Rechlin-i füves repülőtérrel és kísérleti üzemmel egyetemben igen jelentős szerepe volt a német repüléstechnika fejlődésében már a két világháború közötti időszaktól kezdve. 1945 után a szovjetek vették birtokba, a '60-as évek elejétől a 19. gárda vadászbombázó ezred települt itt MiG-17, Su-7B, később MiG-23, MiG-27 gépekkel. Jelenleg sport és hobbirepülőtérnek használják, valamint itt is van egy gyűjtemény, igaz messze nem olyan jellegű és látványos mint a Rechlin-i. Szinte az összes épületet elbontották.
Szintén megemlíteném hogy a reptérrel kapcsolatban előszeretettel szoktak szakirodalmak, archív fotótárak, múzeumok, stb olyan fotókat mutatni, amelyek a le- ill. felszálló gépekről készültek. Ebben az esetben ez azért érdekes, mivel a pálya keleti végétől kb 140m-re vezet (és vezetett akkor is) egy közút és a gépek meglehetősen alacsonyan húztak át az aszfalt felett. Egy kis őrbódé volt a pálya tengelyétől északra és délre és egy-egy katona - amikor szükséges volt - megállította a forgalmat.
Így néz ki ez az útszakasz ma , és akkor:
Itt működött az NDK-ban található 3 Bazalt típusú atombomba tárolóból az egyik, a 634. rtb (javító technikai bázis). Maga a raktár évek óta elkerített, zárt terület. Jelenleg is használják, ha jól tudom a Bundeswehr tárolja benne a környékről előkerült, előásott lőszereket, hatástalanításra váró, vagy még fel nem robbantott aknákat, stb.
Még a Harmadik Birodalom idejéből való ez a II.vh. végén a németek által felrobbantott hatalmas vasbeton bunker. A monstrum az egykori kísérleti repülőgépek "hangárja" volt. Noha a mérete alig nagyobb egy kézilabdapályánál, a nagyjából 4 méter vastagra becsült, már beomlott födémet és a hasonló méretű falakat elnézve nehéz elképzelni, hogy mennyi robbanóanyagra volt szükség, hogy így megrogyasszák... Döbbenetes látvány.