Sokatír Creative Commons License 2013.08.31 0 0 1305

Egy kis meglátás a garanciákról

 

A legtöbb esetben a nagy anyacég csak a szokásos kötelező garanciaidőt adja. Minden garanciaidő, ami ezen felül megy, az a helyi kirendeltség saját akciója és a saját üzlete: abból az anyacég egyáltalán nem vagy nagyon kevés jutalékot kap. Ez a cég saját "befektetése" - ami vagy bejön vagy nem.

 

Mivel általában új termékekről, terméksorozatokról van szó, ezért a teszteken, a gyártási folyamatok során tapasztalt meghibásodási, valamint a korábbi árkategórián belüli mosógépek meghibásodási arányát veszik alapul. Ezután mérlegelik, hogy mennyi lesz várható eladott példány, illetve a marketingakció mennyivel dobhatja meg az eladásokat, korábbi tapasztalatok alapján. Van még egy befolyásoló tényező: a szervizesek kölsége. Mivel sokszor átalány + jutalék alapján fizetnek a szerviz cégeknek, ezért a nagykereskedelem miatt olcsóbban jutnak javítási munkához, mintha egy mezei vásárló hívná az otthonába. Ráadásul a szervizes is előre tud számolni a várható bevételeivel. Ezt még befolyásolhatja a lakosság gazdasági helyzete, a várható készlethiány, stb.stb.stb.

 

Az adatok ismerete után kezdődik a vuduzás és a gép kiadja, hogy hány eladott példányig éri meg a befektetett pénz. Ezek alapján eldöntik, hogy megéri-e a rizikó és egyáltalán jár-e a termék áremelkedésével? Kalkulálnak egy marketing költséget és kész is az eredmény. Általában pár ezer forintot rá kell még dobni az akció nélküli árra és onnantól már nagy valószínűséggel 5 év múlva is a pénzüöknél marad a cég.

 

Ezért van az, hogy szürkeimportból származó termékek olcsóbbak, mint a fehér importból származók, mivel a "fehéreket"a forgalmazó is nyilvántartásba vette, rádobta az extra "garancia-költséget", tehát az extra garanciával való kalkuálás során számoltak azzal a készülékkel is amit árulnak. Ezért is van, hogy a külföldről behozott szürkeimportos termékek (ami 1:1-ben ugyanaz) esetén hiába mondják az üzletben, hogy öt év garancia jár egy akció szerint, végül csak az alap garancia jár - de ezt csak a vásárlás után a garanciaidőn túli meghibásodás után vagy egyes gyártók/forgalmazók esetén a garancia telefonon vagy online érvényesítése után jönnek rá, hogy "átverték". Ha az eladó nem hajlandó rendezni az extra garanciális ügyet, akkor ilyenkor meg lehet próbálni hazai forgalmazónál reklamálni, és a legtöbb esetben megkapja a vásárló a nem számolt, olcsóbb készülékre is az extra garanciát - de ezt cége válogatja. Ami még fontos: nagyon sok extra garancia nem a boltban jár, hanem egy garanciális regisztráció után. Samsungnak pl. erre van online felülete, míg más gyártóknál nem vállalják írásban a garanciát, tehát elhiszed az akciót. Ezt érdemes mérlegelni, illetve a vásárlást előtt kideríteni, hogy van-e az akcióról írásos bizonyíték amit utána a szervizben is elfogadnak.

 

Az extra garanciával terhelt árban tehát benne van a várható szervizes költség, a rizikó faktor és a marektingköltség is - ez általában 10 - 15 000 Forint extra költség a vásárlónak, de ha a gép elromlik már az első szerviz alkalmával visszajön az ár. Más tészta a kiterjeszett vagy vásárolható garancia - az általában drágább is, mint egy promóciós garancia, de ez csak a nagyobb ritikófaktor miatt, hiszen az több rosszabb-jobb termékre érvényes.

 

Egy cég nem látja előre a jövőt, pláne ha a készülék nem is az országban készül. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a cég egy "ajándék" garanciával inkább egy befektetést vállal mint, hogy valóban bíznak a termékük szavatosságában. Az ugyanúgy lehet egy rossz széria, ami 3 év múlva fog sorban elromalni és 3 év múlva kiderül, hogy a korábban az akcióba fektetett pénz elveszett, nem jött be az tervezés - viszont ezt egy akkori vagy későbbi garanciakampány során belekalkulálják. Vásárló szempontjából viszont amíg a meghibásodás garancia időn belül van édesmindegy. Ezért az extra garancia esetén érdemes a nagyobb boltokat (MediaMarkt, Electro World, Extreme Digital) választani, mert ot 99%, hogy nem verik át az akcióval a vásárlókat, pontosabban az átverést nem a bolt, hanem a gyártó trehánysága az adminisztrációval.

 

Extra garanciás termék vásárlása előtt mindig nézzetek utána, hogy az extra garancia hogyan aktiválható!

 

Okosan a vásárlással!

 

- Tamás